Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888
Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.
|
Kyseinen k-arvo löytyy kaikista vanhoistakin (80-luvultakin) dieseleistä jostain päin autoa, valmistajankilvestä tai yleisemmin jostain muualta. Neliön sisällä joku lukema, vanhemmissa japanilaisissa alumiiniteipin palasella rintapellissä. Tämä arvo on tyyppihyväksynnässä saatu k-arvo lisättynä 0.5:llä. Eli nykyisissä hiukkasloukkuautoissa se on 0.5 tai 0.51. Niistä ei normaalisti tuu mitään, joten ei hätiä. Eniten ongelmia karstoittuneissa EGR:n pilaamissa koneissa.
Tämä vähän outo tempaus taas Trafilta, kyseinen savutusarvo kun ei ole pakollisten joukossa rekisteritiedoissa (tämän vuosikymmenen vehkeisiin kyllä tulee yleensä Trafin tyyppitiedoista) eikä tuota tarraakaan ole koskaan vaadittu mihinkään autoon.
Ei hajua minkä verran katsastuksessa jaksetaan yleisesti lähteä kaivelemaan mallikohtaisia raja-arvoja jos oletusarvoilla testi menee läpi. Mutta on tosiaan päinvastaisiakin tapauksia, esim. Fordilla ja Mersulla on Euro4-malleja, jotka saavat tupruttaa jopa yli 2, vaikka yleinen raja 1.5. Joku vanha Ooppelin Corsa on, jossa rajana 4.0 eli sama mikä ajokieltoraja.

Näitä on ennenkin noudatettu. HJ61:n 12H-T:ssa 3.2, eli himpun isompi mitä normaali 3 tän ikäsissä turboissa.