Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai
Voihan se olla tossakin, mutta ihmeellisin on, et helppaa kun pääsylinterin kyljestä etummaisesta putkesta päästää pari tippaa nestettä
Miten voisko mahdollisesti olla kun pääsylinteri oli kuitenkin pöydällä, et polkimen tangossa ois säätö pyörähtäny ja ei päästäis nestettä kunnolla takaisin säiliöön, vaan mäntä jäis reiänpäälle 
|
Lukaisin uudelleen tuon ekan postauksen paremmin nukutun yön jälkeen.
Jos poljin kerran "valuu", niin se on merkki ilmasta järjestelmässä.
Yleensä noi pääsylinterin kumit on niin tarkalla sovituksella putkien kanaviin nähden, että ei tarvii kumien olla paljoakaan turvoksissa kun tulee ilman/männän täytön & paineen poiston kanssa ongelmia.
Sulla kun on näköjään jo uudet kumit vaihdettuna, niin eipä siihen oikein muuta tarkistuksen paikkaa jää, kuin tuon polkimelta tulevan työntötangon pituuden tarkistus.
Jos tuo tanko vähänkään kantaa, niin se painaa mäntää eteenpäin ja säiliöltä tuleva kanava menee tukkoon => ei tule uutta nestettä männän päälle, mutta ei myöskään työsylinteriin poljettu paine pääse takaisin pääsylinteriin => jarrut laahaa.
Joskus on tullut vastaan tilanne, että tuon työntötangon säätö loppuukin kesken ja tanko jää "kantamaan".
Siinä ei auta kuin tehdä lisää jenkaa tankoon.
Noita työntötankoja on myös ihan kiinteitä. Siinä ei sit auta kuin ottaa pyöreä viila käteen ja hinkata tangon kiinnitysreikää reikää soikeaksi tai hioa tankoa lyhyemmäksi...

Viimeistään tässä vaiheessa pitää jo kurkkia niihin putkiliittimien ja säiliöltä tuleviin reikiin, että näkyykö reiässä tyhjää, vaiko männän kumitiivisteen kylki. Reikä pitää olla vähintään osittain avoin männän eteen, jotta sylinteri toimii oikein.
Joskus noissa tarvikekumeissa on muutaman kympän pidempi huuli, joka sitten ylettyy tukkimaan tuon säiliöltä tulevan kanavan.
Tarvittaessa voi hioa männän takapäästä tavaraa pois (siis siitä kohtaa mihin lukkorengas vastaa), jotta mäntä pääsee enemmän taaksepäin.
Ilmaus kannattaa aloittaa siten, että ensimmäiseksi ilmaa pääsylinterin kaikki lähdöt ja seuraavaksi kauimmaisesta pyörästä alkaen.
Taka-akselin kuormaventtiilin varsi kannattaa lukita ääriasentoon jollain liinalla, niin takajarruihin pääsee täysi paine.
Yksin kun häärää letkun ja pullon kanssa, niin se kärsii kyllä 10-15 polkaisua tehdä, ennenkuin säiliöstä loppuu nesteet.
Tuleepa samalla vaihdettua tuoreet nesteet. Nesteestä kun haihtuu ajan saatossa korroosionesto-ominaisuudet ja se kerää kosteutta itseensä.
Jarruputket ja -sylinterit alkaa ruostumaan sisältäpäin.
(Kerran oli omassakin 100A:ssa vika, että aina pakkasella hukkui takajarrut. Syynä oli vesihelmi jarruputken alimmassa kohtaa, joka aina jäätyi ja tukki nesteen virtauksen).

Tarvittaessa toinenkin ilmauskierros. Jos poljin tuntuu vieläkin pehmeältä, niin sitten on jo syytä epäillä letkujen kuntoa.
Letkut kun tuppaavat pullistelemaan kun auto käynnissä painetaan oikein kovaa polkimesta (alkava kudosvaurio).
Sorry tää ylipitkä novelli, mutta tulipahan samalla vaivalla myös jälkipolville jonkinlaista opastusta...