Näytä yksittäinen viesti
Vanha 02.01.2017, 01:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Ja taas olisi kiva tietää minkä ikäinen auto....

Jos öljyt haisee palaneelle, siis samalta kuin pitkään kahvinkeittimessä palanut kahvi, niin silloin on varmaan ongelmia tiedossa...
Jos öljyt näyttää samealta, ruskealta, tai jopa pronssilta, niin kannattaa vaihtaa muutaman kerran peräkanaa, mutta minusta kannattaa ajaa kunnolla lämpimäksi, että likakin lähtis liikenteeseen, siis öljyjen mukana pois...

Vanhassa, siis hydraulisesti ohjatussa automaatissa (ilman sähköisiä nappeja) ainakin ohjekirjan mukaan Dexron II -öljy, siis esim teboil fluid D

Teboil Fluid E on semisynteettinen Dexron III -öljy, jonka sopivuudesta ainakaan taannoin toyota info, eikä teboil alkanut sanomaan mitään.

Teboil Fluid S on täyssynteettinen Dexron II/III -öljy, joka siis kelpaa myös tuolle vanhalle hodarin laatikolle; Eri asia on sitten se, mitä 25 vuotta vanha automaatti, siis lähinnä tiivisteet yms. tykkää täyssynteettisestä?

Ja jos huolto on vähäkään ollut retuperällä (vaatii huoltoa yllättävän usein, mm. suodattimen tarkistuksen/pesun ja magneettien putsauksen: jos alkaa tulla enemmän rautaa pölynä taikka varsinkin muruina, niin silloin enteilee remppaa)

Ja tässähän ei ole varsinaista suodatinta, ainoastaan imusihti ja magneetit öljypohjassa.
-> tämä tarkoittaa sitä, että Minä ainakin ajan laatikon lämpimäksi, ja pudotan öljypohjasta poistoropun kautta öljyt pois mahdollisimman nopeasti; ja jos mahdollista niin jätän öljyt valumaan esim. yön yli. (Kuumasta laatikosta valuu aika paljon öljyä, kun pääsee vapaasti valumaan/imemään ilmaa tms.)
Ja täytyy myöntää, että joka kerta en "jaksa" käyttää öljypohjaa pois, siis magneetit ja suodatin jää puhdistamatta/tarkistamatta...

Korjaamomanuaalin mukaan koko öljytilavuus on 15 litraa (ja olikohan öljynjäähdytin putkineen 0,4 litraa)
Ja vaihtotilavuus noin 6 litraa.
Minä epäilen tuota 15 litraa, jos pitäs arvata, niin 10 litraa olisi minun arvaus...

Minä olen vaihtanut nuo öljyt usein "puntarilla" mitaten.
Siis kun laatikko on ajettu lämpimäksi, ja katsottu mittatikusta, että öljyä on oikea määrä, ja sitten olen punninnut jäteöljyastian tyhjänä, ja seuraavana päivänä "täynnä".
Ja kun täytän uutta öljyä, niin laitan saman verran, kun on otettu ulos.
ja sitten pieni lenkki, ja öljymäärän tarkastus.

Minä olen pyrkinyt laittamaan öljyt lämpimään hyvissä ajoin ennen vaihtoa: 40-50 asteinen teboil fluid D menee muutamassa minuutissa laatikkoon, kun öljypänikkä on katolla, ja imaisee 10mm, vai oliko 12mm kirkkaalla muoviletkulla ns. lapolla: siis tuo lappoletku sopii tiiviisti työntämällä mittatikun reikään, ja todella helppo imasta punasta öljyä...

Jos öljy ei halua mennä laatikkoon, nin silloin huohotin on varmaan tukossa?

Jos on kiire, ja vaihtaa pelkästään tyhjennysropusta, niin öljyä menee paljon vähemmän, kuin jos joutaa valua monta päivää...
Reilu 700 tkm työkäyttöä jättää jälkensä....,

Tuo vanhempi hdj-80 automaatti; tyypiltään A442f on huomattavan järeä ja luja laatikko, mutta sekään ei kestä ajamista vähillä öljyillä, rikkinäisellä/väärässä säädössä olevalla ns. Kick-down? vaijerilla.
Ja jos huolletaan edes puoliksi niin usein, kuin pitäisi, niin kestää ns. normaalikäyttöä pitkään. (arvaus miljoona km)

Minä olen hajottanut 2 turbiinin lukkoapakkaa, ensimmäinen meni kun vaijeri jäätyi? ja hyppäsi pois paikoiltaan (700 tkm ajettu?)

ja toinen meni, kun syöttöpumppu kävi "asiantuntijalla" remontissa/säädöillä, ja korostin vielä viedessä, että kyseessä on automaattilaatikolla oleva hdj, ja kertoi että ei ole ensimmäinen hodarin pumppu...:
Tämä "asiantuntija" sääti pumpun ns. vakiokierrospumpuksi;
Siis kun OD:lla turbiinilukko kytkeytyy maksimiväännöillä myös pintakaasulla ajettuna (n.70km/h noilla 285/75-16 renkailla) niin syöttöpumppu antoi kaikkensa, että koneen kierrokset ei laske (olisko n. 40-50kg/m) ja laatikon linajpaine on sillon murto-osa maksimista...

Jossain oli joskus joku vertailu noista automaattilaatikon öljyistä; ja öljytyypeittäin oli aika suuria eroja mm. kitkassa levyjen välillä, mikä on aika tärkeä automaattilaatikossa....
Vastaa lainaten