Viestiketju: neliveto ja katsastus
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 28.12.2016, 21:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Se on juuri vähän siitä, että se on nelivedoksi merkitty joten nelivedon pitäisi toimia.

Hieman vanhemmissa taas neliveto on ollut alennetun autiveron peruste, ja sellaisessa nelivedon poistaminen/ toimimattomuus olisi selkeä syy määrätä jäännösvero maksuun koska alennetun autoveron perustetta ei enää ole.


Mutta, olen itse katsastanut nykyisen Jeepin kertaalleen ilman sisempiä etuvetareita (lautaspyörä ja lukkomurikka oli rikki), ja kerran ilman etukardaania (oli korjattavana). Molemmilla kerroilla meni läpi, ilman huomautusta. Autossa on takavedon mahdollistava jakoaski, ja kerroin jo ennen katsastuksen aloittamista ko. puutteesta ja sen syystä.

Sellaisessa nelivedossa mistä on maksettu täysi autovero, ja jolla pystyy ajamaan pelkällä takavedolla on mielestäni aivan perseestä jos on poistanut etukardaanin ja siitä tulee hylky. Vaikka hylkäykselle on toki peruste, niin turvallisuutta siinä ei vaarannetta, eikä ajoneuvon teknistä kuntoa ole mitenkään "mukiloitu" (mahdollisuus pelkällä takavedolla ajamiseen -> ajoneuvo on siis suunniteltu niin että sillä voi ajaa pelkällä takavedolla -> etukardaanin voi poistaa).
Mutta koska Suomi on pykäläpersebyrokraattivaltio, niin pykälien mukaan niin ei saisi virallisesti toimia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten