Viestiketju: uuni
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 20.12.2016, 17:20
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned

Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Perusasetus

Sorry sekoittamisesta......

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kyllähän märkäkin puu palaa kun sitä tarpeeksi alkuun lämmittää mutta sen lämpöarvo on huono ja piipusta tulee ihan sairaat päästöt. Ja edelleen en tajua, miksi puu pitää polttaa märkänä Jo iät ja ajat puut on osattu kuivata ennen polttamista. Ja kuka puhui ostopuista ja missä ? Kyllä me muutkin ollaan noita "ongelmauuneja" sytytelty, tiedä vaan mitä ongelmaa niissä on. Mutta tämä tästä.
Päästöistä mä en tiedä mitään........mut naapurit kai tietäää...
Oikea tapa lämmittää sauna on lämmittää se ovi auki.....jne.....jne....tilanteesta riippuen hukkalämmöt harakoille ulos tai lämmön talteenottoon.
Mutta, kun pidempiaikaisessa saunomisessa meinaa saunan lämpötila kohota sietämättömäx mä oon käyttänyt kosteempia halkoja ns. "jarrupuina"....
Enkä tarkoita märkiä..... vaan kosteempia kun rutikuivat.
Kytee pitkään, palaa hitaammin ja pitää riittävästi lämpöä kuumalle kiukaalle....
Eli näin vain kokoillan tai jopa yön kestäväs "poikien" saunaillas,
jolloin menee kosteeta pesään lämpötilan säädön vuoksi eikä tuu niin nopeesti/helposti mustaa kissaa pesään......

Ja uunit ja takat erikseen......
Joista puista riippumatta saatte parhaan energiansaannin eli lämmön varastoitumisen kiveen oikealla vedon säädöllä ja oikea-aikaisella peltien sulkemisella.

Viimeksi muokannut H_Nietu : 20.12.2016 17:32
Vastaa lainaten