Viestiketju: Vetoauton valinta.
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 19.12.2016, 12:56
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Henkilöautomaisuudesta en tiedä, mutta kyllä hdj100 on ihan leikkikalu vetokoneena verrattuna ameriikanpikuppiin. Tästä on useampi omakohtainen kokemus kun ollaan peräkanaa lähdetty ja hopearaadon kanssa joka taukopaikalla odoteltu hodaria. Toki letukka on painavampi, pidempi akseliväliltään ja voimaa huomattavasti enemmän kuin jojotassa, mut kyllä se ero tuli siitä kokonaisuudesta. Iso asuntovaunu tai korkealla autolla lastattu traikku, siinä missä hodarilla ajeltiin varovasti rajoitusten mukaan mentiin seevyllä 110 cruisessa.

Jos vetämistä paljon on niin ero on todellanmerkittävä. Ja mä olen vetänyt, ihan pelkästään Dino260xtd henkilönostinta (3495kg) liki kakssataa päivää ja pienempiä kärryjä paallljon.
Kysehän on siitä onko yhdistelmä toimiva. Pickupissa on yhtenä etuna myös, että siihen voi lisätä painoa. Viimetalvena vedin kuorman japsipickupilla, joka oli saamarin pitkä ja leveä muttei älyttömän painava. Jouduin ajaa liikennetraktorivauhtia kun kuorma meinasruveta vaaputtamaan. Pickupissa oli lava täynnä romua eikä se tuntunut liian kevyeltä kuormaan nähden vaan kuorman ulkomitat olivat ilmeisesti se, josta vaappumisvoimaa tuli.

Kaipa paino ja rakenteen jäykkyys on hyvää vedettäessä esim. jäykähkö takapää. Yksi logiikka ajatella on, että vedettävä ei sais olla kovin paljoo veturia painavampi paitsi menee se jos hidastaa vauhtia.
Vastaa lainaten