Käyttö WJ:n Airbag valo paloi jonkun aikaa.
Tänään sitten löytyi hetki ryhtyä setvimään Airbag vikaa.
Googlettelin korjausohjeita. Yleisin syy valon palamiseen vaikutti jenkkifoorumeilla olevan rattiputkessa oleva Clock spring, mutta myös apukuskin penkin alla olevien liittimien vioittumisesta kerrottiin valon joskus syttyneen.
Vialliseksi minunkin tapauksessa osoittautui Clock spring. Se oli joskus ennenkin huollettu, täytetty vaseliinilla ja laitettu ehkä hieman huolimattomasti takaisin nippuun.
Rattiputken verhoilun muoveja irrottaessa näki suoraan kuoren levinneen ja lattakaapelin pilkottavan raosta.
Noh, Airbag pois, ratti irti ja katselemaan mitä clock springistä oli jäljellä.
Lattajohto osoittautui ehjäksi puhdistin WD40:llä sen ja kuoret vaseliinistä.
laitoin lattajohdon takaisin kuoren sisälle kiepille ja kuoren puoliskot teippasin sähköteipillä kiinni toisiinsa. Kuoren klipsit olivat hajalla.
Ilmeisesti kuoren haljettua lattajohtoon kiinnitetyt liittimen johteet olivat vetäytyneet erilleen kuoreen kiinnitettävästä liittimestä.
Eli kuntoon tuli, mutta mittarin valaistuksen parantamiseksi kokeilin toista mittaristoa, 1999 autoon 2002 valkopohjainen mittaristo.
Kiinnitys ja liittimet ovat samanlaiset ja mittareiden sanotaan olevan vaihtokelpoisia.
Valkopohjaisessa varaosa-autosta haalitussa mittarissa on varaosa-auton kulkemat kilometrit. Kilometrien ilmeisestikin kuuluukin jäädä muistiin mittaristoon.
Jääkö mittaristoon muutakin muistijälkeä?
Airbag valo ei sammu uudella valkopohjaisella mittaristolla. Virrat kun laittaa päälle Airbag valo palaa koko ajan.
Varaosa auton Airbag on lauennut.
Saako mittaristoa resetoitua?
Kuva 1999-2001 Ratin airbagille menee 1 johto

Kuva 2002-2004 Ratin airbagille menee 2 johtoa