Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pkarlstedt
Vanhuudenhöperyys varmaan alkaa painaa, kun en saa noita kahta lainausta sopimaan samaan logiikkaan. Pyörätien jatkeella ajavaa pyörää väistää autoilija ainoastaan kolmion takaa tullessaan ja silloin, kun kääntyessään jyräisi suoraan ajavan polkupyörän. Näinollen en menisi sanomaan, että pyöräilijän tulisi väistää äärimmäisen harvoin.
|
Taitaa tosiaan alkaa painaa, koska jos nyt edelleen ajattelet että monessako paikassa pyöräntienjatkeella ajetaan ajotien yli niin, että auto ei tule kolmion/ stop- merkin takaa, tai että auto ei käänny kulkusuunnassaan vasemmalle tai oikealle pyörätien jatkeen yli
Samoin edelleen niiltä kotipihoilta, parkkipaikoilta, huoltiksen pihasta yms. "ei ajotieltä" tullessa auto on se joka väistää kaikkia kevyen liikenteen väylää kulkevia - ei pyöräilijä.
Useimmiten tilanne on siis käytännössä se, että auto väistää. Pyöräilijä väistää jos ajaa tien yli vasemmalta tai oikealta tulevan auton eteen. Se, että väistämissäännöissä pyöräilijä on lähtökohtaisesti väistänisvelvollinen ei tarkoita sitä että ne käytännön tilanteet on niin. Käytännössä kun liikennejärjestelyt monissa paikoissa on sellaiset että auto on joka väistää.
Lainaus:
Toki kehittynyt liikennekulttuuri edellyttäisi, että kaikki ajavat toiset huomioiden, mutta liikenteen sujuvuus vaatii, että jokainen ymmärtää mennä omalla vuorollaan tai osaa sovittaa oman liikkeensä sujuvasti muun liikenteen sekaan. Tätä viimeksi mainittua vaaditaan erityisesti silloin, kun kaikki ovat väistämisvelvollisia:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...facebook-share
Silloin on sääntösuomalainen ahdingossa. Mieluummin sitten keksitään omasta päästä liikennesääntöjä, kuten jutun kommenttikeskustelusta nähdään.
|
Jeps, näinhän se on.