Näytä yksittäinen viesti
  #1166  
Vanha 30.11.2016, 00:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ural69 Näytä viesti
Onko pantu merkille mitä vaikuttaa ajettavuuteen kääntöpään laakereiden kiristys momentti? Jenkkivideoita on että isommilla renkailla 15lbs lähtökitka navalle, ilman tiiviste reteleitä?
Tämä Cruisereiden (ja kaikki 4wd toyotat jäykällä etuakselilla) olka-akselin kartiorulla laakerien alkukireys:

Jos jätetään ns. ei kolkkase käsivoimin, niin yhdistettynä huonosti tasapainotettujen eturenkaiden kanssa:
Siis laakeri kuorman vain parilla rullalla, ja se saa aikaan sen, että hakkaa/vatkaa kolot tuohon kohtaan.
tulee semmoinen tökkäilevä ohjaus, siis pieni kolo keskialueella, ja toinen mutkassa.

Ja noita olka-akselin kartiorullalaakereita löytyy suurimmasta osasta vain kaksi eri kokoa: toinen on ns. bj (hämärä mielikuva että 30303?) ja hdj: oliko numeron eri....
Mutta sitten kun tuon laakerin koon lisäksi tarkastellaan tuota laakerin rakennetta: tuon alkuperäisen laakerin laakerirullan kulmat on aika suuret, ja rullia on paljon: siis laakerin akselin suuntainen kantavuus on pahimmillaan moninkertainen tuohon toiseen "30303?" verrattuna.

Sama ongelma on myös monissa muissa laakereissa; mm. perän laakereissa.
Vastaa lainaten