Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ural69
Onko pantu merkille mitä vaikuttaa ajettavuuteen kääntöpään laakereiden kiristys momentti? Jenkkivideoita on että isommilla renkailla 15lbs lähtökitka navalle, ilman tiiviste reteleitä?
|
Tämä Cruisereiden (ja kaikki 4wd toyotat jäykällä etuakselilla) olka-akselin kartiorulla laakerien alkukireys:
Jos jätetään ns. ei kolkkase käsivoimin, niin yhdistettynä huonosti tasapainotettujen eturenkaiden kanssa:
Siis laakeri kuorman vain parilla rullalla, ja se saa aikaan sen, että hakkaa/vatkaa kolot tuohon kohtaan.
tulee semmoinen tökkäilevä ohjaus, siis pieni kolo keskialueella, ja toinen mutkassa.
Ja noita olka-akselin kartiorullalaakereita löytyy suurimmasta osasta vain kaksi eri kokoa: toinen on ns. bj (hämärä mielikuva että 30303?) ja hdj: oliko numeron eri....
Mutta sitten kun tuon laakerin koon lisäksi tarkastellaan tuota laakerin rakennetta: tuon alkuperäisen laakerin laakerirullan kulmat on aika suuret, ja rullia on paljon: siis laakerin akselin suuntainen kantavuus on pahimmillaan moninkertainen tuohon toiseen "30303?" verrattuna.
Sama ongelma on myös monissa muissa laakereissa; mm. perän laakereissa.