Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach
..Tuo johtaa siihen, ettei rata-ajossa ole järkevää käyttää avointa keskitasauspyörästöä. Taka-akselilla on vain pakko olla jatkuva veto. Myös taka-akselin tasauspyörästön lukko on usein perusteltu.
|
Siihen on syynsä että käytännössä kaikki nopeimpien ratasarjojen autot on takavetoja.. tai sitten nelivetoja.
Lainaus:
Mutta talviliukkaalla taas tilanne on täysin eri. Kaarreajossa vauhti on huomattavasti rauhallisempi, kiihtyvyydet murto-osia rata-ajon vastaavista. Talviliukkaalla varsinkaan jäällä yksikään rengas ei kevene vastaavalla tavalla. Auto ei ns. nosta tassua.
|
Auto ei nosta tassua, mutta ei se tilanne silti eroa siitä mihinkään mikä rengas sutii helpoiten. Se on se sisäkaarteen etu- ja takarengas. Eli pitkittäissuunan lukitusta/ luistonrajoitusta ja takaperän lukkoa tarvitaan.
Tilanne verrattuna rata-ajoon ei juurikaan ole erilainen, vaan vetoa tarvitaan lähes samalla tavalla samoille renkaille. Erona kesäkuivaan rata-ajoon on talvella se, että pidon menetys tapahtuu huomattavasti helpommin. Eli käytännössä tilanne on se että talviliukkailla nelivedon ohjaus/ kontrollointi on hyvinkin tärkeää jos halutaan sivistynyt ja "helppo/ huomaamaton" ajettava kuljettajalle.