Nelivedon termejä yms.
Ensimmäiseksi minua ihmetyttää tuo 50/50 neliveto, mitä käytetään silloin, kun keskitasauspyörästön saa täysin lukkoon taikka keskitasauspyörästö puuttuu, siis mekaaninen kytkentä; jos antaa periksi yhden prosentin, silloin jakolaatikossa romua... siis voimaa voi mennä 100% eteen taikka 100%taakse, tuo 50/50 voimanjako on käytännössä avoin tasauspyörästö, ja nimenomaan teoreettisella 100% hyötysuhteella.
Ja noista Mersun 4-maticeista, oma, vm1989? w124 oli tuo "paras" siis normaalisti takaveto, kun lipsui, niin 33% eteen ja 66% taakse, ja jos ajettiin "hitaasti", niin 100% lukko keskitasauspyöräsröön ja takaperään.
Ja tuo w-124 ei antanut nelivetoa, jos ratti oli linkussa; en muista, paljonko piti "antaa tapista pois-" että sai kaikki mukaan, mutta aika laakeissa neliveto luistoissa tuota vein...
Ja tuossa w124 on testiliitin, jossa normi pyörö-"abikolla" valita noita kolmea hydrauliikka pakkaa...
Ja jonkin verran kokemusta tuosta haldex gen1 nelivedosta; Rahalla saa ja hevosella pääsee... siis tuo vaatii huoltoa tiheään... siis 200 tkm ei riitä satanen, siis pelkästään tuohon gen 1 haldexiin.....
Mutta mieluummin ajelen tuolla a3 quatrolla..., jos tuo tuota hdj-80 ei tarvitse kärryn eteen tai asfaltin ulkopuolelle tms.
|