Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 23.11.2016, 17:12
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi etupää ei vetäisi liukkaalla liikkeelle lähtiessä eturenkaat käännettynä?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
W212 auton keskitasauspyörästö on korvattu W213 autossa jakolaatikolla ja sähköisellä kytkimellä, joka kytkee tarvittaessa etuakselille vetoa?

"An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle."
https://www.mercedes-benz.com/en/mer...e-63-s-4matic/
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
"When parking, the system reacts to the need for high manoeuvrability at low speed by opening the clutch completely so the powertrain functions optimally."
http://www.bmw.com.cy/cy_rb/en/insig...icle=mm_xdrive
Koska kääntyessä eturenkaat kulkevat pidemmän kääntöympyrän. Jos lasket esim. auton kääntösäteen 12.50 m mukaan.

Turning circle 12.50 m
Wheelbase 2.939 m

Niin jos takarenkas pyörii 100 kierrosta minuutissa, niin laskemalla saat eturenkaan pyörimisnopeudeksi 103 kierrosta minuutissa.

Nyt kun veto menee jatkuvasti takapyörälle ("permanently driven rear axle") ja se veto on 100 rpm, et yksinkertaisesti voi ottaa mistään 103 rpm vetoa etupyörälle.

Niimpä sinulla ei ole mitään muuta keinoa kuin tuolla kytkimellä ("electromechanically controlled coupling connects") irrottaa eturenkailta veto, kunnes ohjauspyörä on jälleen käännetty suoraan.

Tämä siis, jos sieltä puuttuu keskitasauspyörästö - ja sehän oli alkuperäinen kysymykseni, että olinko ymmärtänyt oikein - onko keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla?

Silloinhan kaikki toimii hienosti, jos veto on jatkuvasti edessä ja vetoa kytketään tarvittaessa taakse. Taka-akselin kun ei koskaan tarvitse pyöriä etuakselia nopeammin.

"Mercedes-Benzin vuonna 2012 lanseeraamassa A45AMG 4-matic -mallissa käytetään Haldex-kytkintä, jossa normaalioloissa on puhdas etuveto mutta valitsimella voidaan valita 50/50-voimanjako."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Haldex-kytkin
Vastaa lainaten