Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 21.11.2016, 22:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Nimenomaan samaa mieltä! Tänään asiaa jälleen kerran tutkin netistä ja löysin muistin virkistämiseksi jälleen, että Suomen talviolosuhteissa paras nelipyöräveto on AWD, eli täysin avoin keskitasauspyörästö.
No tuo nyt on ihan täyttä hevonpaskaa..

Täysin avoin keskitasauspyörästö on aivan yhtä paska ja turha keksintö kuin lukoton takaveto. Avoin tasauspyörästö paikasta riippumatta päästää voiman karkaamaan sinne missä on vähiten pitoa -> suomeksi sanottuna täysin lukoton neliveto on yhden renkaan ihme, ei siellä vedä yhtään enempää renkaita jos on sopivasti liukasta.

Paras neliveto Suomen olosuhteisiin on sellainen, jolla pääsee eteenpäin. Eli keskellä jonkin asteinen (mieluiten vaihteleva) lukitus, normaalisti selvästi takavetopainotteisena ja etupää mukaan heti kun alkaa takapyörät luistaa; voimanjako mieluiten niin että on tarvittaessa aina 50/50 eteen/taakse. Etuakseli joko avoin tai joku fiksusti toimiva "kevyt" lukko (esim. torsen), takana voi sitten olla kitkalukko, torsen, palalukko, tjsp.. millä taakse saa kunnon pidon. Tällöin vetäviä pyöriä on vähintään kolme, paremmissa tapauksissa neljä.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.11.2016 22:17
Vastaa lainaten