Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 07.11.2016, 23:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj Näytä viesti
Sopivasti tuli vaihtokone jonka laitoin tohon omaan toyotaan , eli sitten tuo öljysyöppö , jossa ei oikein nyt loppuajasta ollut sitten kuumana kierroksilla öljynpaineita kuin hädin tuskin 1,5 bar eli viimeisellä 2000 tkm mitkä ajoin tässä kuussa kun tuli yks vähän pitempi reissu tolle, niin putos kuuman moottorin kierroksilla olevat öljynpaineet karvan yli kolmesta tonne 1,5 ja tuon matkan aikana hörsäs 5 litraa öljyä, no eli jäi 650000 ajettu 12 ht moottori ylimmääräiseksi. Mietin , että jos restaurois pitkän aikavälin rpojektina tuon moottorin, joten aloitttelin jo hiemna purkamalla konetta kun kiinnosti tietää miltä sisuskalut näyttää.

Kummasta päästä nuo sylinterit nyt sitten lasketaankaan? No jos etummainen on ykkönen, niin nuo 4,5 ja 6 näytti kyllä siltä , että ainakin öljyrenkaat on palasina.


Yllätyin kyllä suuresti kun huomasin että männissä ei ole mitään vikaa renkaatkin oli tiiviisti urissaan eli ei venymää


2 sylinterin laakereissa menee ympäriinsä tollainen selkeä ura, ja 3, 4 :ssa on noita syöpymiä, mutta kaikki vielä muuten kuosissaan. Varmaan tuo 2 sylinterin laakerissa oleva ura on syypää öljynpaineiden häviämiseen, vai mitä mieltä asioista paremmin perillä olevat ovat?

Pelkäsin kyllä paljon pahempaa, mutta tuohan voi olla ihan kelvollinen aihio kunnostamiseen.
Öljynpaineet eivät varmaankaan ole karanneet tuon 2:n laakerin kautta.

Katseleppa nokka-akselin laakerit huolella/peilillä läpi, ettei sieltä löydy semmoista toukansyömää. (yhdestä bj-42:sta oli takimmainen nokka-akselin laakeri saanut tuommoisen toukansyömän, ja öljynpaineet oli huomattavan matalat; Monta tuntia kävin osina olevaa konetta läpi, oli tuo toukansyömä vielä sinne taaksepäin, ja näytti ihan tehdastekoiselta...)

Olihan tuossa 12h-t:ssä männille öljyjäändytys? en muista miten paineventtiili/venttiilit on toteutettu... tarkista ne öljysuihkujen venttiilit huolella/paineilmalla tms. (2L-sarjan koneissa sattunut vastaan noita katkenneita paineventtiilin jousia pahimmillaan 2 vai 3 kpl/kone)

Toki öljynpaineen ylipaineventtiilikin voi olla jumissa, mutta se ei oikein selvitä tuota takimmaisten pyttyjen öljyisyyttä, varsinkin jos öljyrenkaat liikkuvat urissaan.

Toki turbokin vois olla syyllinen: siis päästää liikaa öljyä läpi/akselilta imupuolelle...
Vastaa lainaten