Onhan nuo huollot kyllä vähän kusetusta. Vuosi sitten vein vanhuksien Meganen takuukorjaukseen. Siitä oli sisäpuhallin lopettanut toiminnan. Se oli aina merkkihuollossa huollettu. Ennen tuota episodia oli käynyt niin että siinä tuulilasin alla vesikourun ne poistoputket oli täyttynyt mullasta kun niitä ei oltu koskaan tyhjennetty lehdistä sun muusta moskasta. Ei varmaan kuulu merkkihuollon ohjelmaan, mutta en löytänyt kyllä manuaalistakaan mainintaa että käyttäjän pitää ritilät irroitella ja putsaa itse ne. Minkä myötä vettä tuli sisälle. Varmaan tuo myös rikkoi sen puhaltimen. Huollossa ne sitten vaihtoi sen puhaltajan ja sanoivat kuivattavan auton, koska se tosiaan oli 3 viikkoa niillä. No auton kun haki niin sanoivat ongelman syyksi ilmastoinninhuohotusputken vuodon sisätiloihin. Kysyin vielä että onko ne ihan totissaan että huohotusputki vuotaa litra tolkulla vettä sisätiloihin. Juujuu. No ei mitään. Auton kun otti alle niin lattia lainehti edelleen vedestä. Ne oli pitänyt siitä ovia auki, minkä myötä lattia näytti kuivalle. Mutta siinä on sellainen luukku mistä näkee lattiaan stanssatun runkonumeron ja sehän lainehti vettä. Tästä kun kävi sitten avautumassa niin vastaus oli vaan että kyllä sen pitäisi kuivua ovet auki. Kellään ei vaan tullut mieleen avaa lattiaverhoilua ja jättää sitä avonaiseksi kuivumaan. Ja tuo oli siis ihan merkkihuolto.
Itse taas kun onnesta soikeena ostin tuon uuden auton vuosi sitten niin tässä on nyt melkein kuukauden välein ravattu huollossa korjaamassa vikoja. Ensinnäkin pelkkien pyyhkijöiden tilaus oli ongelma merkkiliikkeelle. Syystä tai toisesta tuossa meikän pelissä on vaihdettu pyyhkijöiden liitäntä erilaiseksi kuin edellisissä malleissa. Eikä ole mistään facelift mallista kyse. 3 kertaa tilattiin pyyhkijöitä ja aina tuli väärät. Kuukausi meni ja maahantuojalta (nillitin niille aika huolella tuosta pyyhin episodista) tuli joku asiantuntija itse töihin paikan päälle vaihtamaan oikeat pyyhkijät ja ihmetteli merkkihuollon toimintaa.
Seuraavaksi pyyhkijöihin tuli ongelmaksi että kun käyttää tihkua niin se vaan yllättäen välillä nostaa pyyhkijöitä 10cm ylöspäin, pysähtyy siihen ja pyyhkäisee alas. Sit se taas toimii normaalisti, kunnes tuo toistuu. Itsellä kävi tuo usein. Huolto ei löytänyt vikaa koskaa. Vaihdettiin pyyhkijän moottoria, varsia ja kaikkea. Lopulta meni siihen etteivät uskoneet vikaa olevan. Joten ei muuta kuin videolle koko pätkä mitä se tekee. Sen jälkeen nostettiin kädet ylös ja jäätiin odottamaan valmistajalta kommenttia. Tais 2kk mennä niin tuli softa päivitys mikä korjasi ongelman. Tuotakin vähän ihmettelin kun autoa on sentään tehty vuodesta 2012 lähtien, siitä ei ole tullut uutta mallia, eikä faceliftiä ja silti uudessa pelissä on tuollainen ongelma mitä vanhemmissa ei ollut.
Talvella tuli myös ongelmaksi yllättäen syttyvät sisävalot. Kesken ajon vaan valot syttyi ja mittaristoon syttyi merkkivalo avatusta ovesta. Tuossa piti auto ravaa ympäri ja paiskoo joka ovi kiinni. No tuokin meni siihen ettei uskottu ongelmaan merkkihuollossa. Onneksi eräällä kerralla olin juuri ajamassa tuon huollon ohi kun tämä ongelma ilmestyi ja sai heti todistettua huollolle sen. Ongelmana oli kuskin puoleisen takaoven anturi, mikä oli syystä tai toisesta täyttynyt vedellä. Tuokin oli mielenkiintoinen operaatio kun ne sanoi laittavansa uuden anturin tilaukseen ja ihmettelivät millä tuon vanhan saisi hetkeksi toimivaksi. Ehdotin niille että ruittaa sen täyteen öljyä niin varmaan toimii. Ja toimihan se. Takuu osien saaminen kestää aina kuukauden, joten tuossa oli aikaa. Pari viikkoa episodin jälkeen ne soitti että auto pitää tuoda heille kuvattavaksi. Vähän ihmettelin mikä on homman nimi. Tehtaalta ei ole kuulemma saatavissa johtosarjaa, minkä myötä johdot pitää kuvata ja teettää kokonaan uusi johtosarja. Olin vähän WTF. En koskaan käynyt sitä siellä kuvauttamassa, mut parin viikon päästä soittivat saaneensa ovi anturin ja johtosarjan.
Keväällä tuli tehtaan takaisinkutsu. Etuakselistossa oli joku häikkä. Muistaakseni ohjaukseen liittyen tms. No se katsottiin huollossa ja kuitattiin tehdyksi. Kunnes tuli seuraavan tyyppivian korjaus ja sanoivat ettei tuota takaisinkutsua ole tehty ja tekivät senkin taas. Siitäkin on paperi. Tuossa vaiheessa vittuunnuin totaalisesti tuohon merkkihuoltoon ja niiden säätämiseen. Vaihdoin toiseen merkkikorjaamoon. Missä jälleen kerrottiin toisen vian korjauksen yhteydessä ettei takaisinkutsua ole tehty. Joten mulla on nyt kolme lappua missä jokaisessa lukee takaisinkutsu tehdyksi ja korjatuksi

Muutoinkin tämä uusi merkkikorjaamo ei sovella ihan samanlailla kuin tuo vanha. Tosin en ole koskaan tästä uudesta paikkaa saanut mitään lappua mitä se heppu on tehnyt. Se on kyllä kertonut puhelimessa mitä se teki. Vanhassa eivät koskaan puhelimessa kertoneet mitä on tehty, eikä tiskillä asiasta oikein muuta tiedetty kuin mitä paperilla luki.
Mutta tuo on kyllä hyvä esimerkki ettei se merkkikorjaamo myöskään ole mikään takuu kovin laadukkaalle työlle. Siitä hyvä että nuo kaikki oli takuunalaisia vikoja ja itse en ole niistä maksanut yhtään mitään. Ja tuo paska merkkihuolto sijaitsee duunimatkan varrella. Kerroin muuten niidenkin isolle johtajalle vähän palautetta miten heidän huoltonsa toimii, mutta eipä se mitään muuttanut. Yhtä perseelleen homma jatkui palautteen jälkeenkin. Onneksi ei tarvi siellä käydä enää. Vuoden omistuksen jälkeen näyttää myös siltä että viimeinkin kaikki viat on korjattu.