Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 20.02.2005, 12:14
JariM JariM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.04
Sijainti: Pohjois-Pohjanmaa
Viestit: 193
Perusasetus

Tässä jotain aiheesta, lainattu sieltä täältä...

1 Autossa vaaditut ja sallitut valaisimet
1.1 Autossa vaadittavat valaisimet

kauko- ja lähivalaisimet
suuntavalaisimet ja hätävilkkukytkentä
jarruvalaisimet ja 1.10.2000 jälkeen käyttöönotetussa tai 1.10.1998 jälkeen EU-tyyppihyväksytyssä henkilöautossa myös keskijarruvalaisin
takarekisterikilven valaisin
etu- ja takavalaisimet
punaiset heijastimet takana
sivuheijastimet ja sivuvalaisimet, jos auton pituus on yli 6m. Puoliperävaunun vetoautossa ei kuitenkaan vaadita sivuvalaisimia
takasumuvalaisin tai -valaisimet
peruutusvalaisin tai -valaisimet
äärivalaisimet, jos auton leveys on yli 2,1 m. Puoliperävaunun vetoautossa ei kuitenkaan vaadita taakse näkyviä äärivalaisimia
auton käytöstä johtuvat erityisvalaisimet
1.2 Autossa lisäksi sallitut valaisimet

lisäkaukovalaisimet
etusumuvalaisimet
huomiovalaisimet
keskijarruvalaisin
etuheijastimet
pysäköintivalaisimet, jos auton pituus on enintään 6m ja leveys enintään 2 m
sivuheijastimet ja sivuvalaisimet, jos auton pituus on enintään 6 m
äärivalaisimet
hakuvalo ennen 1967 ja ojavalo ennen 1971 käyttöönotetuissa autoissa.
auton käytöstä johtuvia erityisvalaisimia

Sähköliitäntöjen on lisäksi oltava sellaiset, että lähi-, kauko- tai sumuvalaisimia voi kytkeä päälle vain, jos edellisessä kappaleessa mainitut valaisimet ovat kytketyt päälle. Tämä ei kuitenkaan koske kytkentää, joka on tarkoitettu lähi- tai kaukovalaisimilla, annettavaa varoitusvalomerkkiä varten.

Muut valaisimet kuin lähi-, kauko- ja sumuvalaisimet eivät saa olla kätkettävissä niiden ollessa pois käytöstä. Kätkettävät valaisimet on voitava siirtää käyttöasentoon ja kytkeä päälle yhdellä hallintalaitteella.

3 Valaisinten yleisiä vaatimuksia
Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot.

Lähivalaisinten tulee olla oikeanpuoleista liikennettä varten tarkoitetut. Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia. Sellaisessakaan autossa, jossa jollekin valaisimelle ei vaadita e- tai E-hyväksyntää, ei hyväksyttyä valaisinta saa vaihtaa hyväksymättömään. Valaisimessa käytettävän lampun tulee olla tähän valaisimeen tarkoitettu ja hyväksytty. E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero.

Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuolella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta. Yhdysvaltalaisen standardin FMVSS 108 mukaisia valaisimia on voitu tietyin edellytyksin hyväksyä katsastuksessa ennen 14.6.1995 käyttöönotetuissa autoissa ja muuttotavarana tuoduissa autoissa vielä tämän jälkeenkin.

Käytössä olevat referenssiluvut
7,5 10 12,5 17,5 20 25
27,5 30 37,5 40 45 50
Merkitsemätön halogeenivalaisin: 20
Merkitsemätön hehkuvalaisin: 10

Valaisimien, jotka muodostavat parin, on oltava toisiinsa nähden symmetrisiä sekä symmetrisesti asennettuja, mikäli ajoneuvon muoto sen sallii. Niiden on täytettävä samat väritekniset ominaisuudet ja niiden on oltava valoteknisesti likimain samanlaisia.

Samaa tehtävää suorittavien valaisinten asetelma katsotaan yksittäiseksi valaisimeksi, jos valaisevien pintojen projektiot pituusakselia vastaan kohtisuoralla tasolla peittävät vähintään 60% kyseisten projektioiden ympäri piirretyn pienimmän suorakulmion pinta-alasta. Tällaiset valaisimet voivat olla, mutta niiden ei tarvitse olla samanlaisia. Tätä mahdollisuutta ei sovelleta kaukovalaisimiin, lähivalaisimiin, etusumuvalaisimiin eikä keskijarruvaloon (katso poikkeus myöhemmin.). Lisäksi kaukovalaisinparin, kuten muidenkin eri puolilla sijaitsevien, valaisinten tulee sijaita toisistaan niin etäällä, että niitä ei voitaisi tämän säännön perusteella tulkita yhdeksi valaisimeksi. Kahdennettavan valaisimen molempien valaisinyksiköiden on oltava hyväksyttyjä D-tyypin valaisimiksi.

4 Valaisimet edessä
4.1 Lähivalaisimet
Lähivalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen aiheuttamatta häiritsevää häikäisyä tai häiriötä muille tienkäyttäjille.
Lähivalaisimia tulee olla kaksi. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa lähivalot saa kuitenkin kahdentaa, jolloin kahdennetun valaisimen valaisevien pintojen projektioiden poikittaisella tasolla tulee peittää vähintään puolet (ei 60%) niiden ympäri piirretyn pienimmän suorakulmion pinta-alasta. Lähivalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm. Mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm, tulee vähimmäisetäisyyden olla kuitenkin vähintään 400 mm. Valaisevan pinnan vähimmäiskorkeuden (=heijastimen alareunaan mitattuna) tulee olla 500 mm ja enimmäiskorkeuden (=valaisevan pinnan yläreunaan mitattuna) 1200 mm . Ajovalojen suuntauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisimen ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on testeissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin. Lähivalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 15° ylös- ja 10° alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen valmistajan ilmoittamaan referenssiakseliin verrattuna. Lähivalaisimen merkkivalo on vapaaehtoinen.

4.2 Kaukovalaisimet
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle yhtäaikaisesti tai pareittain, mutta vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti. Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan. Kaukovalojen päällä olemista osoittava merkkivalo on pakollinen. Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.

Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että lisäkaukovalot kahdentaa, jolloin noudatetaan lähivalojen kahdennussääntöä. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. Kaukovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden.

4.3 Etusumuvalaisimet
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaan ajoradan valaisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista tai keltaista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on vapaaehtoinen mutta suotava.

a) Sumuvalaisimen yläreunan on oltava ajovalaisimen yläreunan alapuolella
b) Kaukovalaisimen välisellä etäisyydellä ei ole enää rajoituksia
c) Äärivalaisimen yläreunan on oltava tuulilasin yläreunan yläpuolella

4.7 Ojavalo ja hakuvalo
Ennen 1.1.1971 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi auton vasemmalle puolelle tai keskiviivalle sijoitettu valkoista tai vaaleankeltaista valoa lähettävä ojavalo, jonka tulee sijaita vähintään 300 mm ja enintään lähivalojen korkeudella. Ojavalon on oltava hyväksyttyä mallia ja se on suunnattava alaspäin ja oikealle siten, että se ei häikäise vastaantulijoita. Ojavalon teho saa olla enintään 40W ja siinä tulee olla hajasäteilyn estävä kenno tai vastaava laite.
Ennen 1.7.1967 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi kääntyvästi asennettu enintään 40W tehoinen hakuvalo, joka voi toimia vain etu- ja takavalaisinten ollessa sytytettyinä. Hakuvalon asennus ei ole enää sallittua.

5.4 Peruutusvalaisin
Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja varoitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.
Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tulee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vähintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuksia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45° vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja 30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain, kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.

6 Muut valaisimet
6.1 Äärivalaisimet
Äärivalaisin on mahdollisimman ylös ja ulkoreunaan sijoitettu valaisin, jolla pyritään ilmaisemaan ajoneuvon leveys ja koko. Äärivalaisimet saa asentaa autoon, jonka leveys on yli 1,80 m. Leveysvaatimus ei koske ajoneuvoja, joihin on asennettu äärivalot ennen 1.1.1993. Äärivalaisimet ovat pakollisia yli 2,10 m leveissä autoissa, jotka on otettu käyttöön 1.1.1993 tai sen jälkeen.
Äärivalaisimina tulee olla kaksi eteenpäin valkoista valoa antavaa ja kaksi taaksepäin punaista valoa antavaa valaisinta. Ne tulee asentaa mahdollisimman lähelle ajoneuvon ulointa ulkokulmaa, mikä katsotaan täytetyksi, kun etäisyys uloimpaan ulkokulmaan valaisevan pinnan ulommaisesta pisteestä on enintään 400 mm. Äärivalon valaisevan pinnan ylin piste ei edessä saa olla alempana kuin tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreuna. Tämä korkeusvaatimus ei koske ennen 1.10.1994 asennettuja äärivalaisimia. Takana valaisimen tulee olla mahdollisimman korkealla, kuitenkin noudattaen symmetriaa ja ajoneuvon leveyttä, suunnittelua ja toimintavaatimuksia koskevia säädöksiä. Äärivalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulospäin ja vaakatasosta 5° ylöspäin ja 20°alaspäin.

6.2 Sivuvalaisimet
Sivuvalaisin on tarkoitettu ilmoittamaan ajoneuvon läsnäolo sivulta katsottuna. Sivuvalaisimen tulee olla suunnattu sivulle päin ja sen tulee lähettää ruskeankeltaista valoa, mutta myös punainen valo sallitaan, milloin sivuvalaisin on ryhmitetty tai yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty väriltään punaiseen takavalaisimeen.
Sivuvalaisimet ovat pakolliset 1.10.1994 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, joiden pituus on enemmän kuin 6,00 m, lukuun ottamatta puoliperävaunun vetoautoja, ja vapaaehtoiset ajoneuvossa, jonka pituus on enintään 6,00 m. Yli 6,00 m pitkässä perävaunussa sivuvalaisimet on vaadittu jo vuodesta 1984 lähtien ja sivuvalot tai -heijastimet määrättiin pakollisiksi 1.7.1967 yli 7,00 m pitkiin perävaunuihin. Sivuvalaisimen tulee olla suunnattu ja sijoitettu ajoneuvon sivulle siten, että se on vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudella, paitsi milloin ajoneuvon rakenne sen estää, kuitenkin enintään 2100 mm korkeudella. Sivuvalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 45° eteen- ja taaksepäin ja 10° vaakatason ylä- ja alapuolelle. Kuitenkin sellaisen valaisimen osalta, joka sijaitsee enintään 750 mm korkeudella, voidaan näkyvyyskulmaksi vaakatasosta alaspäin sallia 5°. Sellaisessa ajoneuvossa, jossa sivuvalaisimen asentaminen on vapaaehtoista, sallitaan näkyvyyskulmaksi eteen- ja taaksepäin 30°. Ainakin yksi sivuvalaisin on asennettava auton keskikolmannekseen ja etummaisin sivuvalaisin ei saa sijaita kauempana kuin 3,00 m ajoneuvon edestä. Sivuvalaisinten välinen etäisyys saa olla enintään 3,00 m, paitsi ajoneuvon rakenteen niin vaatiessa 4m. Takimmainen sivuvalaisin saa sijaita korkeintaan 1,00 m etäisyydellä auton takapäästä. Kuitenkin sellaisten ajoneuvojen osalta, joihin sivuvalaisinten asentaminen on vapaaehtoista, riittää, jos yksi valaisin on asennettu pituuden ensimmäiseen tai viimeiseen kolmannekseen. Sivuvalaisinten enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja ne tulisi asentaa mahdollisuuksien mukaan samalle korkeudelle.

6.6 Erityisvalaisimet
Auton käytöstä johtuen on joillekin autoille sallittu tai määrätty pakollisiksi eräitä lisävalaisimia. Tällaisia autoja ovat mm. taksit, joukkoliikenteeseen käytettävät autot, hinausautot, tienpitoon käytettävät autot, maidonkuljetusautot, hälytysajoneuvot, pelastus- ja huoltoautot, perävaunun vetoon käytettävät kuoma-autot sekä erikoiskuljetuksiin käytettävät autot. Näistä valaisimista määrää asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (Vi 226) 71 §, 81-83 § ja 88-92 §.



Vastaa lainaten