Mitenköhän kone tykkäisi, jos syöttäisi turboilta lähtevän ilman ristiin niille tulevien pakokaasujen kanssa, eli pyttyjen 1, 2, ja 3 turbolta lähtisi painetta pyttyjen 4, 5 ja 6 imusarjaan, ja toisinpäin. Vaikka turbot varmaan ovatkin samanmallisia, voisi tämä jonkun tilastollisen epätarkkkuusperiaatteen kautta tasoittaa yhdelle kierrokselle jakautuvaa vääntömomenttia. Ja tietysti turbon hajotessa näin tulisi varmistettua ettei toinenkaan turbo säästyisi tuholta.
Nimittäin ei varmaan kannata laittaa kumpaistakin samaan imusarjaan, ellei saa jostain viritettyä oikein hyvin virtaavaa Y-haaraa. Mites on suunniteltu?
Muuten, ratkaiseeko tuollainen rinnakkainen turbotus keskipakoispumpun perusongelmaa, eli hyötysuhteen keskittymistä tietylle tilavuusvirran alueelle (ja tämän seurauksena väännön epätasaista jakautumista)? Tämän takiahan noita peräkkäisiä turboja on harrastettu (Toyota, Audi, BMW, vetotraktorit jne).
Note! This message was posted anonymously!