Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 19.02.2005, 23:18
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Vielä tuosta lava-autoilla peräkärryn vetämisestä, on kyllä pojilta taitanut unohtua kuormaamisen periaatteet jos nyytti pääsee keulaa keventämään, aisapainoahan ei (omakohtaiseen kokemukseen nojaten) kannata jättää kuin suunnilleen sen verran että juuri ja juuri jaksaa miesvoimin irroittaa kärryn koukusta.

Bobcatteja, multaa, mursketta, rakennustarpeita yms. telikärryllä muutaman vuoden 2WD- ja 4WD-Hiluxeilla kuskanneena ja uudella Mazdalla yhden Unimogin Espoosta Joensuuhun ajaneena voisin väittää että harva auto on parempi kärryn vetoon, kuin lava-auto. Henkilöautoilla telikärry on jo pelottava, etenkin talvisaikaan. Nuo Hiluxit ovat ehkä vähän alitehoisia kun kuorman määrä lähestyy suurinta sallittua, mutta ihan leppoisasti niillä on saanut isotkin kärryt vedeltyä, meno on usein paljon rauhallisempaa ja junamaisempaa kuin ilman kärryä ajaessa.

Sitä aisapainon vaikutusta on muuten ollut hyvä testata Bobcatilla tai vaikka autoa vetäessä, kun kuorman painopisteen voi helposti ajaa eri kohtaan suhteessa kärryn akseleihin. Kaikista pahin tilanne on kun kuorma on peräpainoinen, meno on varsin villiä siinä vaiheessa kun kärry alkaa heijata.

Tosin BJ:lläkin onnistui yllättävän hyvin toisen BJ:n + erinäisen romun veto kärryssä, matkavauhtina tasainen 80 ei tuottanut mitään ongelmaa. Vaikka talvisaikaan en sillä lyhyen akselivälin takia juuri mitään sohvakuormaa suurempaa lähtisi vetelemään.

Vastaa lainaten