Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Jos auto ehtii kuivua yön aikana, niin talliin vaan. Jos ei ehdi, niin sitten vähän niin ja näin.
Joka tapauksessa oleellisinta auton ruosteettomana pysymiseen on se, että siitä pesee talvella suolapaskat pois tarpeeksi usein, ja että auto ei ole koko ajan märkä/ kostea. Eli etelän nollan tietämillä suolapaskakylvyissä ollessa riittävän hyvin tuuletettu lämmin talli on talvella parempi kuin ulkosäilytys, jos auto viettää siellä vaikka 10-12h putkeen.
Niin, siis esim. -20°C pakkasessa ilman suhteellisen kosteuden ollessa 100%, on ilmassa vettä n.3 grammaa kilossa.
Ilman lämpötilan ollessa +20°C suhteellisen kosteuden ollessa 100%, kilossa ilmaa on n.15g vettä. Vähän yli +30°C niin onkin jo melkein 30g vettä kilossa.
Lyhyesti: pakkasilma on kuivaa, vaikka suhteellinen kosteus olisi sata. Suhteellinen kosteushan kertoo, paljonko vettä "mahtuu" tietynlämpöiseen ilmaan.
|
Ja käyttikset autokatoksessa nukkuu talvisin yönsä......
Eikä oo molempien suhteen huomannut norjanromin lisääntyneen....

Kovimilla pakkasilla ja pitkään laskee talon kokoisen kellaritallin lämpötila noin +12Co..... normi 15Co tai enemmän.
Ja ilmanvaihto toimii......