Niin. ja jos olet vaihtamassa 40seen Hj61 koneen niin viides vaihde on ihan ok... Toisaalta Beejeissä jo ilmanvastus pakottaa ajamaan viihtyisyyden kannalta max 90 kmh. itse liimasin konehuoneeseen V8 koneen ja halusin kytkeä myös 5-vaihteisen lootan. Onneksi ensimmäinen adapteri on tehty pitkäbooriselle kytkinakselille ja siinä tulee käytettyä 4-vaihteista lootaa = täysin riittävä kun vielä 35" renkaat pyörii alla. Meinaan että kasikastakin potku alkaa loppua tuolla 120 kmh... *ja tietysti vaihteetkin jne.
mutta jos olisin vaihtanut väännöiltään huomattavasti paremman yhdistelmän ja laittanut HJ61 turpokoneen niin vastatuuleenkin kammettaisiin kivutta se 120 kmh. Dodiin ja sitten taas kysyisin... kuka haluaa pätkä 40 kypäsellä ajaa yli sataa. Noin niinku ettäviihtyy siellä vielä.
Niin ja 5-vaihteiseen vaihdettaessa 40-mallin poikittaispalkki lootan takana on liian lähellä. (se pyöreä) siis PTO:n kannalta. pitää vaihtaa voimanulosotto jossa laippa pelkästään eteenpäin. ( mutta eihän tämäkään ole pakko, kyllähän se vaivalla ja runttaamalla sinne menee)
Sekä myös kardaanikäsijarrullisessa versiossa, kun lootat ja akselit ovat oikeilla paikoillaan, takakardaani on äärimäisen lyhyt. (eli mittaa kardaanista 7cm pois)
Ja ainiin jooo. jos säilytät alkuperäisen BJ40 taka-akselin niin sinun täytyy sitten löytää jakovaihteistoksi BJ45 mallinen. koska siinä on splittransfercaseen asennettu kardaanikäsijarru. 40-sen kardaanijarru ei sovi.
Elisiis jos ei 45-transfua löydy niin hanki itsellesi silloin BJ42sen taka-akseli jotta saat kässärin ilman kardaanijarrua. Ja sittenpä kun vaihdoit 42sen aksulaan niin toteamme että 40sessä on kahdet sylinterit per puoli ja 42sessa yksi niin jarrutasapaino häilyy etu ja takapään kanssa. Siispä ostappa sitten paineentasaaja. Muista huomauttaa hemmoa joka myi 42sen taka-akselin jotta antaisi sen jarruvaijerinkin mukaan.
Eli ÄLÄ vaihda 4-vaihteista 5-vaihteiseen... et hyödy siitä yhtään mitään = ILMANVASTUS + pari muuta juttua!!!
niin ja muitakin tohon liittyvää broblematiikkaa tulee kyllä mieleen. Ja jos vauhtia kaipaat ni osta joltakulta 3.7 välitykset joita saa mm. HJ mallistoista. Metsäominaisuudet kyllä kärsii mutta ei sitä huomaa 7.00 renkailla kurvaillessa.
- Jari Vee -
Edited by - SuurSyömäri on 18/02/2005 23:54:03
|