Lukasin koko ketjun läpi pikaisesti....
JOS tuossa LN 110 takaperässä on sama periaate pinjonin laakereiden säätöön, kuin esim, HDJ-80 etuperä, (ja .takaperä ja hj-61 ... bj-40.. hilux LN-65...)
Siis tuo stefahan lähtee pois, kun pinjonin päästä vääntää mutterin auki, tempasee yoken pois.
Ja sitten stefa pois, niin että paskaa ei pääse perään... (minä olen tukkinut stefan ja akselin välin märällä rätillä; ja hitsannut mig:llä M6 kierteisen pultin stefaan, ja nypännyt massavasaralla pois)
ja jos mahdollista, niin tuo etummainen laakeri hellästi hivuttaen pois.
(ja jos pitää tehdä viimmeisen tapin takaa, niin väkivalloin pois...)
Ja ennen tuota uuden stefan asennusta pitää päättää, että uusiiko krymppiholkin, vai yrittääkö vanhalla... (pinjonin ensimmäinen laakeri on pois paikaltaan, minä olen joskus syyllistynyt laittamaan noin 0,20 - 0,30mm shimmin krymppiholkin ja laakerin väliin

)
Ja tuo säätäminen yllämainitulla tasolla: (renkaat ilmassa, käsijarru yms varmasti pois päältä)
Vedä pinjonin mutteri niin lujalle, että välys häviää (siis ei enää juurikaan liiku käsivoimin ylös/alas suunnassa)
Sitten mitataan se voima, millä takaperä alkaa pyöriä:
Siis pinjonin laippa käännetään semmoiseen asentoon, että laipan pultin reikä on suoraan sivulle, ja siitä sitten mitataan 90 asteen kulmassa voima, millä perä alkaa pyöriä...
Kalavaaka on hyvä, muutaman kerran olen tehnyt pakettinarulla ja pikkurillillä...
Ja sitten sitä Pinjonin mutteria kiritään niin paljon, että tuo edellinen mittaustulos kasvaa tuplaksi/triplaksi/...????
-> tuo pinjonin mutteri pitää kiertää aika tiukalle (ainakin yllämainituilla), siis ei onnistu suurimmalla osalla harrastajia 30 cm vääntimellä, vaikka jarruilla saa lukitsee perän.
->vm.-90 Hodarin etuperän krymppiholkki (tarvike) alkoi antaa periksi jo noin 300Nm, mutta piti vetää noin 450 Nm monenttiin, että sain tuon korjaamonkäsikirjan liikkeelle lähtö momentin aikaan.
Ja vielä kerran; minulla ei täsmätietoa topiikin aloittajan autosta
Ja tuo 450 Nm on aika paljon, varsinkin kun ei pääse kirimään optimiolosuhteissa...