Ajelin siinä perjantaina kaikessa rauhassa töihin, tietämättä mitään kyseisellä hetkellä konehuoneessa tapahtuvasta rajusta öljyvuodosta. Yhtäkkiä venttiilikoneiston äänet voimistu sekunneissa PÄRRRRRRR ja joku kolahteli, ensimmäisenä katoin että vad helvete öljynpaineet on karonnu. Rullailin tiensivuun, laittelin öljynputsarin tilkkeen kunnolla ja lisäsin öljyä ja koska kone oli muutenkin aika huonossa jamassa niin eiku takas baanalle.
Koneeseen jäi sellanen harvakseltaan kalkattava ääni joten päätettii vaihtaa koko kiuas tästä:
Jani ja jyri ja isä tuli avuksi. Niin ja janin pikkuapulainen tietysti. Tämä pikkuapuri on ollut myös bj projektissa alkumetreiltä apuna ja on jo hyvin vihkiytynyt maastoautojen tekniikkaan ja työkalutkin pysyy kädessä.
Pian olikin kiukaat lattialla.
Sitten vaihdettiin laturit ym paremmat osat varamoottoriin, ja päätettiin vielä tarkistaa että se varmasti pyörii vuosien seisottamisen jälkeen.
Ei pyöriny. Moottori pyöri vain puoli tinkiä suuntaansa, ja pysähtyi molempiin suuntiin äkisti. Hehkut otettiin irti jos olis vaikka öljyä männän päällä koska autoa on säilytetty välillä kyljellään mutta ei. Ei vieläkää pyöriny ympäri. Aloin jo miettimään olisko ympäriajossa tapahtunu jotqin kamalaa, kanki solmussa tms. Onneksi jyri oli kattonu dirt every day:n jakson jossa jätkien jeepissä oli sama ongelma, syynä ruostetomua kökkööntyny männän päälle. Ne vaa suihkutti rost offia pytyt täyteen että kökkö vähä liukenee ja varovasti pyöritti konetta ees taas. Se oli toimiva konsti ja kone lähti pyörimään.
Kytkinhän tässä kolahteli välillä ikävästi, tuli nyt samalla sekin laitettua. Asetelmahan sieltä oli aivan palasina ja kytkinkoppa paikka paikoon halki.

Uus kone lähti käymään melko vähällä, tasaisempi ääni ja vetoja huomattavan paljon enemmän.
Mittasin kiihdytyksen nollasta sataan vanhalla koneella 37sekunttia ja tuolla 27,5sekunttia

loppujen lopuksi aika iso ero tuo 10sek