Aina kun vaihtelee hehkutulppia, niin ne kannattaa testata jokainen irrallaan vaikka apukäynnistyskaapelien kanssa.
Syöttää vaan sähköä suoraan akusta irralliseen hehkutulppaan ja laskee mielessään sekunteja, että milloin hehkun kärki on tasaisen, hohtavan punainen.
Liian kauaa ei saa pitää tuota kärkeä tulipunaisena, koska se sit herkästi katkeaa ja tipahtaa esikammion läpi ja männän päälle.
Omassa Patrollissa on nyt ollut muutaman vuoden Motonetista ostetut "23V" hehkut ja niiden hehkutusajan olen aikanaan mitannut 8 sekuntiin.
Vanhoja tulppia silloin testailin ja niiden hehkutusajat heiluivat 20-30 sek. välissä.
Kaikkien hehkujen tulisi olla suunnilleen 1-2 sekunnin sisällä samanarvoisia, muuten kone ei käynnisty tasaisesti.
20 asteen pakkasissa olen hehkuttanut kaksikin kertaa peräkkäin 10sekunnin jaksoja ja jaksojen välissä 10-15 sek. tauko.
Jälkihehkutusta tarpeen mukaan.
Tällain teen vain, jos ei ole lohkolämppärille pistorasiaa lähettyvillä.
Hehkutulpatkin laiskistuvat ja käyvät hitaiksi vanhetessaan. Tällöin ei automaattihehkutus hehkuta riittävän kauaa ja autoa on vaikea saada käyntiin.
Nappihehkulla taas voi hehkuttaa muutaman sekunnin pidempään.
Pitää vaan testata irrallisilla hehkuilla tuo oman auton hehkutusaika,
oli sen auton merkki sitten mikä hyvänsä...
Hehkutus ottaa jo niin paljon virtaa, että sen päävirran ohjaukseen pitää laittaa kunnollinen solenoidi.
Tavalliset 30A releen kärjet eivät kestä montaakaan hehkutusta.
Eli palautuvalla painonapilla ohjataan kunnollista solenoidia, niin saa vuosia kestävän ja portaattomasti toimivan hehkutussysteemin.