Joskus rapiat 20 vuotta sitten käytiin hesassa kaupungin huutokaupassa ostamassa niitä kadunvarsilta kerättyjä autoja. Niissä oli yleensä akku, mutta ei virtaa ja vara-akut mitä oli matkassa ei ollut kauhean pitkäikäsiä jos 20 autoa niillä käynnistetään puoliväkisin.
Silloin piti kehittää kevyt ja nopea laturi matkaan. Pengoin varastosta vanhan moottorisahan oli vissiin Solo merkiltään ja siihen kytkinpakan tilalle pätkä vesijohtoputkea tulppahitsillä ja siihen hihnapyörä. Lattaraudasta rungon pätkää missä oli lucas 18ar tms laturi omalla säätimellä. Piuhat kiinni laturiin ja sopiva remmi koneen ja laturin väliin niin päästiin koekäyttään. Ensimmäisellä kerralla meinas tulla tenkkapoo kun saha ei ottanutkaan kierroksia, kävi vain tyhjäkäyntiä, kaasarin putsauksen jälkeen sen sai käymään sopivasti ja siitä koko kierrosalueen puoleen väliin kierrokset kiinteästi.
Jakso ladata nopeasti akkuja jos ne oli yhtään älyssä, ei pitänyt pahaa ääntä savutti vain reilusti kun mitä lie jätebensaa oli tankissa. Palveli kenttäkäytössä 10 vuotta ja on nyt vissiinkin heinolassa setämiehellä käytössä.
Koskaan en mitannut aikaa kauanko se latas akkua tyhjästä täyteen mutta tankillisella se rupsutteli muutaman tunnin.
Mä olen kanssa ettinyt pientä bensa- tai dieselkonetta nestejäähytteisenä, pariin eri projektiinkin. Pienimmät bensakoneet on skoottereissa mutta ne on liian väännöttömiä mun tarkoituksiin. Eikä sitä päkätystä jaksa kuunnella jos se huutaa 8000 korvan vieressä.
Toi moottorisaha oli siitä kiitollinen että vaikka se kaatu välillä siinä kentällä, niin se jatko käymistään normaalisti. B&S koneet tarttee aina telineen että ne pysyy oikeassa asennossa.
Noita pystyakseli koneita on kyllä nurkissa ilmajäähynä.
Muoks.
Samalla tavalla siihen saa 24v laturin kiinni, pitää vaan huolen ettei koneen teholukemaa tosiaan ylitä laturin teholukemalla.
12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.
Viimeksi muokannut miksi : 08.09.2016 19:57
Perustelu: Lisätty jorinaa, kun muisti toimii pätkien.
|