Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 07.09.2016, 23:17
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Taisi olla vanhempi malli tuosta, olisko max 650 Nm, kun yhteen transportteriin vedettiin dampperia kiinni. (muistaakseni yli 2x riskimpi kuin tuo minun 230v 79 euron bilteman "pyssy")

Siis hakattiin kiinni tuolla Makitalla maksimilla, ja sitten "yritin vetää momenttiin"/tarkistaa... mutta tuon vokkelon kytkin alkoi antamaan periksi noin 600 Nm kohdalla, toki voi olla etta pikkasen kiri Makitan jäljiltä?

Mutta muistaakseni k.o Makita oli esitteessä vajaa 100 Nm "riskimpi", mutta käytännön suoritus oli "mykistävä"

-> toki tuo Makita on kooltaan aika suuri, verrattuna esim. saman sarjan akkuporakoneeseen.

Mutta jo tuon vanhemman Makitan? sekunnin? kiinni iskemät pyöränpultit vaatii huomattavasti auton alkuperäistä avainta pitemmän avaimen
siis tuo 75-130 Nm on helposti 250+ Nm
-> pienellä teholla kiinni, ja sitten momenttiavaimella momenttiin, ja n. 50 km jälkeen tarkistus.

Siis tuo em. makita oli ensimmäinen akkukäyttöinen "harrastehintainen-" akkukone, mikä pystyy minun käsissä noihin suorituksiin....
(oli Kärkkäisen "sikapäivä" -tarjouksena reilu? vuosi sitten? kahdella akulla...)

P.S Myös pulttien/muttereiden aukaisu onnistui hyvin, ei tarvinnut hylsysarja...
Ei se vanhempi makita luvannut kuin 450Nm. Mutta hyvinhän seki on ja makitan koneissa tuntuu olevan voimaa sen mitä ne lupaa. Mersun koneesta kun piti saada kampuran päästä pultti auki kokeilin ensin ks-toolsin ilmakonetta jolle luvattiin tehoa 1700Nm. Ei auennut. Sitten makitan koneella jolle luvattiin se 450 niin aukesi. Se oli ihan hyvä kone, joskin isokokoinen ja painava. Myin sen, kun on ajatuksena ostaa tuollainen uusi tilalle. Pienempikin 280Nm kone löytyy, joka kyllä useimpiin hommiin riittää hyvin ja on paljon kätevämmän kokoinen.
Vastaa lainaten