Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mhk
Peukalon voi perustella korkeintaan sillä kun pienissä ja keskikokosissa koneissakaan ole juuri muuta ollut kuin orkkis tappikiinniteinen kauha. Kovin kauaa ei ole se tappimallin (universaali) liitinkään ollu suosiossa. Onneksi sitä mallia ei tänne pohjolaan ole päätynyt kuin uitettujen koneiden mukana, nekin varmaan kipattu sulattoon ja vaihdettu ntp tai s liitin tilalle. Vieläkö voisi hankalammin liittimen tehdä.
Indexatorilla on tytäryhtiö Rototilt north america, usan ja Kanadan markkinoille vuosituhannen alusta alkaen ollu siellä. Engconilla on myös myyntiä siellä, jonkun verran myöhemmin rantautunut sinne.
Jostain luin sikäläisten kommentteja että varustelematon kone saisi saman tuntitaksan jne selittelyjä rototilttejä vastaan, ei taida osa urakoitsijoista osata perustella asiakkaalle työtehoa tuntihommissa tai laskea urakkaa ottaen huomioon että että liuta lapiomiehiä ja muutama apukone saattas vaikka olla tarpeettomia tällöin.
Sama homma pyöräkoneitten ja lusikkahaarukoiden kans, liittimet vielä harvemmassa vaikka Catilla on oma versio siitäkin. Kanadassa sen sijaan näkyy olevan tilanne toisin. Ja onhan siellä maahantuoja Länkkärillä ja Willellä, Huddigilla mahto olla myös.
|
Niissä videoissa mitä olen katellut.
Ei näyttäisi jenkit pahemmin sellasta hommaa kaivurilla ees tehdä missä rototilttiä välttämättä tartteis.
Ja niissä hommissa missä tarttee niitä näkyy olevan käytössä
Niillä ilmeisesti tiehöylät ei maksa paljoa, joten melkein kait joka firmassa niitä on käytössä niin ei tartte kaivurilla liipata pintoja
Ainakin omissa hommissa tartteisin ennemmin peukkua kuin rototilttiä, jos jompikumpi ois mahdollinen vammakseen saada
Rototiltillä on oma käyttökohteensa, mutta ei silläkään kantoja tai kiviä nostella
Kasasta lastaamiseen se tois helpotuksen, mutta toisaalta sitä varten on bolinder
Eli se peukku jää vieläkin puuttumaan
Jostain muuten oon kuullut, et suomeen tuotaessa mehumaijaa olisi kaikissa ollut noi aukeavat kauhat, mutta suomessa niitä pelättiin, joten melkein kaikki meni jo uutena sulattoon.
Siksi melkein kaikissa kaivureissa on kuormaajalle hydrauliikka vaikka ei ole olemassakaan apulaitteita jotka sitä hyödyntäisi