Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jukeman
Kuulostaa härskiltä. JOS ostaa ebaysta, ja kattoo vielä maksuvaiheessa että mikä on postikulujen hinta, niin ei pitäis kyllä joutua maksamaan latiakaan enempää kuin mitä on hinta ruudussa ennen viimeistä klikkausta.
|
Juu, jos ostaa eBaysta tai muusta verkkopalvelusta niin tottakai rahdin hinta pitää olla se mitä ilmoitetaan.
Lainaus:
Jos suomen päässä joku dhl tai muu kuriiri yrittää kerjätä lisää rahaa, niin eikös tuo ole jo rikollista.
|
Miksi se olisi rikollista, jos se liittyy paketin tullikäsittelyyn? Muuten kuriirit ei käsittääkseni ikinä halua Suomen päässä lisää rahaa.
Lainaus:
Jos taas kyse on tullauksen suorittamisesta, niin siitähän ne, posti mukaanlukien mielellään veloittaa. Mutta sitä ei kannata niille antaa hommaksi, ottavat kympeistä sataseen rahaa välistä aivan turhaan.
|
Luehan nyt ihan ajatuksella tuolta ylempää.. tietyt kuriirifirmat veloittaa ENEMMÄN siitä, jos tullaat itse sen sijaan että annat sen kuriirifirmalle tehtäväksi.
DHL on pahimmasta päästä. Miksikö näin? No en tiedä, ahneutta varmaan.. mutta joka tapauksessa kuriirifirmalta täytyy erikseen pyytää tullausta varten tiedot, koska niitä tietoja ei nyt vain yksinkertaisesti ole rahtitullausta varten yleensä kuriirifirmalta saatavilla ilman erillistä pyyntöä. Kuriirifirman toimittamaan pakettia ei voi tullata itse postitullauksella, vaan se pitää tehdä rahtitullauksena.
DHL veloittaa niiden tarvittavien tietojen antamisesta sikamaisen hinnan, kun taas mm. FedEx ei veloita mitään. FedEx:illä siis voi ja periaatteessa kannattaa tehdä homma itse, jos ei välitä siitä että paketti tulee silloin n. vuorokauden verran myöhemmin kotiovelle. DHL:ää ei kannata ylipäätään käyttää jos ei ole pakko, mutta jos täytyy niin tullaus kannattaa antaa DHL:lle - koska se on halvempaa.
Lainaus:
Niinku edellä joku kirjottikin, on tullin omien sivujen kautta tehtävä tuontitullaus aika simppeliä hommaa, ja ei tuu mitään ylimääräisiä rahti/postikuluja. tullit ja alvit pitä maksaa toki.
|
Postitullaukset kannattaa ehdottomasti tehdä aina itse, on nopeampaa ja halvempaa. Posti kun on ylipäätään tuskaisen hidas, ja tullauksen antaminen postille viivyttää pakettia helposti päivän- kaksi lisää.
Postitullauksen tiedot ylipäätään tulee suoraan Netpostiin (tai kirjeenä kotiin), joten se homma on simppeliä. TARIC- koodinkin löytää joko suoraan palvelusta tai sitten itse etsimällä/ tullin palvelunumeroon soittamalla.
Rahtitullauksen (= kuriirifirmat) tekeminen itse riippuu käytettävästä firmasta, sekä osittain myös lähetyksen kokonaisarvosta. Lisäkuluja voi tulla tai on tulematta.