Seuraava on itse opittua eikä missään nimessä ole faktaa.
GMC on valmistanut 4/71 ja 6/71 kompuraa joita on käytetty vatureissa Suomessa.kompuroita on tarjolla pilvinpimein mikäli tietää mistä kysyy. ko laitteet sopivat loistavasti käytettäväksi diesel moottoreihin johtuen mekaanisesta toiminnasta suhteessa moottorin kierroslukuun. ko laitteella voidaan pumpata moottoriin ilmaa niin paljon ja niin kovalla paineella kuin tarve vaatii ja paikat kestää (ko laitteen pyörintä nopeutta eli välitystä muuttamalla saadaan aikaan se mitä halutaan)veturi käytössä ollut ko laite on todella helppo muuttaa autokäyttöön mikäli tuntee jonkun sorvarin tai edes tietää mikä sorvi on.ymmärtääkseni lähes kaikki remmikompurat joita suomessa on muunnettu autokäyttöön ovat jollain tavalla kytköksissä vr:ään,koska pienessä Suomen maassa ovat ilmeisesti veturit ainoaita laitteita joissa on oikeat diesel moottorit (laivoja ei lasketa,koska nehän on Ruotsin laivoja).yhteenvetona:turbo vaatii tietyt kierrokset ilman tuottoon,joten alavääntö on sana joka puuttuu valikoimasta.mek.ahtimella saadaan tarvittavat paineet jo joutokäynnillä
|