Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 25.08.2016, 21:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On noita penikka startteja pienenpiäkin.


Esim. -80 luvun belarus 80/82, suomessa 805/825, nestejäähdytteinen suorasuihku 4,75 litran nelonen (n.90hv ja max vääntö alle 1000rpm, ja tuntuu myös siltä... lumitöitä ei voi tehdä takakuormaajalla muuten kuin ison puolen pakilla, ja pikavaihde nopealla, kun ei ole kettinkejä. siis pitää kuulla/tuntea, millon kauha ei halua edetä... muuten ainut aistimus on renkaan harkkojen sutimisesta aihetuva "lopatus" ja erikoinen tärinä)

Ko belarusta on saanut itänaapurissa 2-T penikkastartilla, ja periaate on juurikin se, että tuo
penikkastartti on käynnistetty tavalla taikka toisella "Doopattuna", (nykyiset huoltoasemien startti spreyt kevyttä kamaa)
Mutta tuo arviolta noin 100cc yksipyttyinen narukäynnisteinen kone "nykästiin käyntiin" ja kun kävi kunnolla, niin sitten otettiin kuormaksi tuo pääkone, nimenomaan sammutin päällä! ja kun sekä penikka että pääkone on samassa vesikierrossa, niin aikanaan lämpenee myös pääkone.
Muistaakseni tuo penikka puhalsi pakokaasut öljypohjaa kohden?
Ja aina välillä voi kokella sammuttimen vapauttamista, ja kun vaalena harmaa muuttuu mustaksi kaameen metelin keraa, niin tuo muutamasta sekunnista tunteihin oleva käynnistys on ohi.

Ja aikanaan tuota "penikkaa-" harkitsin, mutta kun pyörittelin sitä käsissäni, niin jotenkin tuli mieleen, että akut on halpoja, ja laturi on jo päivitetty...
(Oli nimittäin aika raskas paketti, ja nimenomaan "suunniteltu vaativiin olosuhteisiin", siis helppokäytteisyys oli....)
Vastaa lainaten