Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 23.08.2016, 22:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Niin, se Nestejäähdytetty 2-8 hv nelitahti, mistä?


Siis haluaisin nimenomaan nestejäähdytteisen koneen, siis että tuon hukkalämmön saisi joko "paleltuneen-" moottorin lämmitykseen, taikka sitten veneen vesikeskuslämmitykseen tai lämmönvaihtimen kautta mereen.

Ja kun joku kyseenalaisti sähköisen kiertovesipumpun tarpeen; niin koneen oma kiertovesipumppu riittää yleensä alkuperäisessä kokoonpanossa, ja jos touhutaan -30 asteen pakkasessa, niin kestää olla aika paljon vastusta pienentämässä kierrätettyjä litroja/minuutti, varsinkin jos paluuneste on pakkasen puolella....
Mutta jos agrekaatti on veneen äänieristetyssä (lue lämpöeristetyssä-) tilassa, ja imuilman tms. lämpö vastaa huonostilämmitettyä saunaa, niin tilanne on hivenen toinen...

Ja jos laturi välitetään niin, että edes normaaleilla kierroksilla pyörii sen 6000 rpm, niin tyhjäkäynnillä ei lataa paljon mitään...

Joskus jostain muistelen lukeneeni, että kiilahihnavetoisen laturin hyötysuhde on noin suuruusluokkaa 50%?
-> siis teoriassa esim. 90 Amppeerin Bosch vaatisi tuon muistelon mukaan 90x14x2= 2520w, siis 3,5 hv.

Ja tuollakin teholla vaatisi varmaan """pikkasen""" rajoitusta magnetoinnille...
(sähkövehkeissä tuo teho on usein se, mikä taataan k.o käyttöaikaan, esim. normaalista 3-vaiheisesta oikosulkumoottorista saadaan tehoa tuplasti, ja kyse ei ole sekunneista... polttomoottoorin huipputeho, esim 3 kw/3600 rpm
saadaan juurikin optimiolosuhteissa, mutta jos k.o moottoria kuormitetaan 5% antoteoa suuremmalla teholla, niin se sammuu muutamassa sekunnissa.

Ja tuo puhallinjäähdytteinen 90 A bosch todella ottaa tehoa, jos virralle riittää tarvetta. esim. veneessä tyhjäkäynnillä chevy 307 sb kierrokset niiaa selvästi, kun tarvitaan sähköä.

Yritin ostaa uudehkoa kolaroitua nestejäähdytettyä 2 tahti skootteria, mutta hinta karkasi...
Vastaa lainaten