Viestiketju: pakolämpö mittari
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 11.08.2016, 14:48
Toyonder Toyonder ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.15
Sijainti: Ruovesi
Viestit: 115
Perusasetus

Ei ole kokemusta noista mittareista. Asiallisiltahan nuo vaikuttavat.
Elektroniikka ei voi kovin huonoa olla ja antureitakin nykyään osataan tehdä.

Isoihin dieseleihin olen laitellut pakokaasuantureita ja niihin on tullut aina anturitasku,
"sensor pocket", joka suojaa itse anturia kulumiselta ja likaantumiselta.


Onko joku perehtynyt dieselmoottorin sielunelämään siinä määrin, että
voisi valaista mihin optimoidun dieselmoottorin pakokaasujen lämpöjen tulisi asettua?
Miten syötön säätö ja turbo vaikuttavat lämpöihin ja saako dieselin käymään niin laihalla, että
venttiilit kärsii?

Omaa kokemusta pakokaasujen lämpöjen säädössä on kertynyt lentokoneen 9-litraisesta
6-sylinterisestä bensaboxerista.
Seoksen säädön joutuu tekemään korkeuden eli siis ilmanpaineen mukaan joka kerta kun
asettuu matkalentokorkeudelle ja virittää moottorista halutut kierrokset sekä tehot.
Seos on aluksi täysin rikkaalla. Kun seosta aletaan laihentamaan pakokaasujen lämpötila
nousee. Lopulta pakokaasut saavuttavat korkeimman lämpötilan "piikin" ja siitä kun
jatkaa laihentamista niin pakokaasujen lämpötila alkaa laskea. Tuossa tilanteessa säädetään
seosta hieman rikkaammalle niin, että seos jää hieman "rikkaalle puolelle" ja
pakokaasujen lämpötila jää hiukan piikkilämpötilan alapuolelle. Eli laihennetaan piikkiin ja
sen jälkeen hieman rikkaalle, että seos jää rikkaalle eikä venttiilit pala.
Vastaa lainaten