Näytä yksittäinen viesti
  #1080  
Vanha 03.08.2016, 23:10
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Hodari tekas eilisiltana tekovitut ja kadotti pitkät valot kokonaan.

Aloin tänään kattelemaan että mikähän tätä taas vaivaa, foorumilta joskus lueskelin että releitä ja sulakerasioita on mennyt.
Toki tarkistin kaikki valojen sulakket ensimmäiseksi jo yöllä kun pitkät katosi.

Siellähän ne releet on konehuoneen sulakerasiassa. Ei kun tutkimaan.



Ruskea rele on "päärele" joka kytkee ajovalot päälle, musta taasen vaihtorele joka vaihtaa lyhyiden ja pitkien välillä miten viiksestä napsutellaan.
Lyhyet kun toimi mutta pitkät oli mykkänä niin het katse siirty tuohon mustaan releeseen. Vähän mittailuja ja toteamus että rele on p#¤%kana, napsuu kyllä mutta ei kytke pitkien haaraan jännitteitä.

Koppa auki ja hivasin koskettimet tonnisella hiomapaperilla. Ei vaikutusta.
Rele avonaisena paikalleen ja yleismittarilla sorkkimaan relettä...



Lyhyiden puoli siis toimi mutta pitkät ei. No vika löyty tuolta pitkien koskettimesta. Kontaktinasta irti metallisesta johtimesta.
Näytti olevan sen verta tiukkaan pakattu etten vaivannut sen enempää päätä tuolla releellä vaan hylkäsin sen het.

Sitten kävi äly ja väläys että kun keulalle haluaa lisävaloja talvea varten ja referenssiluvut on mitä on, niin muutetaan kytkentä niin että H4:sta jätetään pitkät käyttämättä niin että lyhyet valot palaa aina vaikka viiksestä napsauttaa pitkät päälle.
No se oli heleppo homma hyppäyttää vaan tuo vaihtoreleelle tuleva jännite johdolla lyhyiden nastaan.



Oikea ylänasta on "pääreleeltä" tuleva jännite. Vasen alanurkka on lyhyille lähtevä nasta. Sille välille jumpperi niin lyhyet palaa aina viiksen asennosta riippumatta.
Kuvassa punainen 2.5mm2 lenkki



Samasta punaisesta johdosta haarautuu herätejännite auton omien "lisäpitkien" uudelle releelle.
Releelle saadaan viikseltä tuleva pitkien maaohjaus tuosta relekannan vasemmasta ylänurkasta.
Releelle päävirta tuon 6mm pultin alta johon tulee aika jämerä syöttö.
Releeltä valoille lähtevä jännite tökätään tuohon relekannan oikeaan alanurkkaan.
nyt pitkät syttyy normaalisti viiksestä uuden releen ohjaamana.

Viimeiseksi napsautin H4 kannasta pitkien valojen johdot poikki niin että ne saa myös halutessaan liitettyä takaisin. Näin pitkien päällä ollessa palaa H4:ssa lyhyet ja alkuperäisissä "lisäpitkissä" pitkät.
Jos noita H4 pitkien johtoja ei katko niin siellä palaa pitkillä molemmat yhtäaikaa ja sitä ei varmaan polttimot ja alkuperäset maajohdot kauaa kestä.



Tuo releen päävirtajohtoon laitettu sulake on kyllä aika turha kun tässä jää auton omat pitkien valojen sulakkeet käyttöön.

Tällä säästetään myös tuon ruskean "pääreleen" koskettimia ja itse sulakerasian liittimiä kun pitkien valojen virta ei kulje enää sen kautta, vaan tuosta sulakerasian syötöstä suoraan.
Nautaraudassa olevat lisävalot kytketään tietysti oman releen kautta ja herätejännite noista alkuperäisistä "lisäpitkistä"



Suttukuva lopuksi.
Nyt auton omissa umpioissa palaa H4 lyhyt kokoajan ja alkuperäisissä "lisäpitkissä" 55w xenonit+ lisävalot nautaraudassa.

Optikolle meno jos näillä ei näe.

Kirjottelin tämän vähän ajankuluksi muillekkin vinkiksi jos valot temppuilee. Toki tuon voi kytkeä normaalilla vaihtoreleellä toimimaan kuten alunperinkin.
Tai hakee toyotalta uuden alkuperäisen releen.

Viimeksi muokannut Mika_T : 03.08.2016 23:49
Vastaa lainaten