Näytä yksittäinen viesti
Vanha 15.02.2005, 20:12
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Ei ole määräykset muuttuneet. Apukaukovaloja saa edelleenkin olla vain kaksi kappaletta. Ja kaukovaloja edelleen kaksi paria. Toimimattomia kaukovaloja ei saa olla yhtään, eli ns koristeet eivät liikenteeseen kuulu. Sinällään minua hieman hämmästyttää se, mihin tuota hillitöntä valokuormaa oikein tarvitaan. Minulla HoJossa vakiot kuupat 20+20 Ref, ja apukaukovalot 17.5+17.5 Ref. Yhteenlaskettu ref on sallittu 75 ja kyllä minä niillä olen ihan oikeasti pärjännyt. Ja minä asun pimeässä pohjolassa ja ajan pirusti. Pitkät valot eivät oikeastaan enää saisi olla yhtään tehokkaammat, sillä silloin kontrasti lyhyiden valojen kanssa nousisi niin kovaksi, että rassais vaihtaa lyhyille.

Tuo kolmen apukaukovalon älyttömyys on joskus aikoinaan Ruotsista ja Norjasta rantautunut juttu. Tällöin oli kyseessä yleensä sellainen viritelmä, jossa reunimmat kuupat olivat jotkut 37.5 Ref Boschit ja se keskimmäinen oli valoteholtaan jotain Boeingin laskeutumisspottia vastaava tykki. Tällä viritelmällä saatiin aikaan kohtuu pitkä ja leveä keila, jonka vastaantulevaa liikennettä häikäisevä ominaisuus oli ihan hillitön. Noh, onneksi Ruotsikin on jo EU-maa, joten eiköhän nuo valojutut ala pikkuhiljaa sielläkin ajautumaan urilleen. Nimittäin, kun oikein tarkkaan ajattelee edellämainittua valopatteria, niin ei voi muuta kuin ihmetellä sen kuljettajan kusipäisyyttä, joka mainitunlaiset kynttilät autonsa keulaan virittää. Onhan se toki hienon näkönen, kun saa piilotettua se Audin merkin jonnekin soppatykin kokoisten lamppujen taakse, mutta muuta siinä ei sitten ajatellakaan. Ainakaan kanssa-autoilijaa.

Eiköhän jätetä tuo valoilla pelleileminen noille tunareille ja keskitytään me oikeilla autoilla ajavat johonkin tähdellisempään.

Kiitos ja Anteeksi

Kaivaa se..
www.nalle-offroad.com
Vastaa lainaten