Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Mä olen vierastanut bensavehkeitä jo pitkään. Samalla huomannut, että muutos tapahtunut siinä, että uusissa dieselvehkeissä on yhä enempi hilavitkuttimia. Mikä onkaan tänä päivänä uusien diesel ja bensavehkeiden ero?
Yhtenä erona aikaisemmin pidin, että vähän isompikaan dieselkone ei kuluta ihan järkyttävästi. Dieselkoneisiin on iskenyt niiden pienentäminen ja niissä on sitäkin enempi ahtamista ja veikkaan myös hilavitkuttimia.
Vielä jossain HJ61:sessä oli dieselkone kohdallaan.
|
Joo, kyllä se on nykydiisseli ihan eri paljon monimutkaisempi kuin bensakone. Puolet pakoputkesta on pönttöö ja antureita, pakokaasujen jälkikäsittely on monimutkaista ja vikaherkkää. Toyotakin heittäny tämmösen uutisen ilmoille:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/toy...4-00177816-999
Esim. mun FJ:n bensakone tuntuu ihan simppeliltä, ei oo ees EGR:ääkään. ECU ja sitten suuttimet ja puolat joka pytylle. Lambdat putkessa kattoo miten palaa.