Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 22.07.2016, 23:31
J.Niemi J.Niemi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.10.10
Sijainti: Vilppula
Viestit: 133
Perusasetus

Kellojousen tehtävänä on syöttää kuljettajan turvatyynylle virtaa ohjauspyörän asennosta riippumatta. Osalle löytyy monta nimeä, kuten kellojousi, yhdysjousikaapeli ja kosketinrulla. Se on sijoitettuna rattiakselin keskiön päälle. [3, s. 40 ja 56.]
Kellojousessa johdin on kelattu rullalle, joka löystyen tai kiristyen sallii ohjauspyörän pyörimisen. Turvatyynyn johtimen lisäksi siinä voi olla sähkökytkennät äänitorvea ja mahdollisia muita ratista löytyviä varusteita varten. Turvatyynyn lauettua yhdysjousikaapeli pitää vaihtaa, koska se sulaa yleensä liittimestä jonkun verran. Itsenäisesti toimivissa ohjauspyörämoduuleissa,viedään ohjauspyörään vain käyttöjännite liukurengasta pitkin. Liukurenkaassa kohtiot laahaavat kosketuspintaa vasten ja sallivat näin ohjauspyörän pyörimisen. Liukurenkaan kontakti saattaa heiketä ajan myötä. [3, s. 56; 28, s. 80.]
Yhdysjousikaapeli, jossa on kellojousi, muodostuu kahdesta levystä, joista alempi on kiinnitetty ohjauspyörän keskiöön ruuveilla. Ylempi levy kiinnittyy ohjauspyörän akseliin ja pyörii ohjauspyörän mukana. Levyjen sisällä on turvatyynymoduulin ja muiden ohjauspyörästä löytyvien varusteiden johtimet kierrettynä spiraaliksi, joka sallii ohjauspyörän kääntämisen. Yhdysjousikaapeli, joka on varustettu kuparinauhalla, on samantapainen laite kuin kellojousi. Kellojousen tilalla on vain kuparinauha, joka on päällystetty muovipinnoitteella. Koska laitteessa ei ole jousta, ei siinä synny palautusvoimaa. [3, s. 56–57.]

Viimeksi muokannut J.Niemi : 22.07.2016 23:33
Vastaa lainaten