Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia
Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)
Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:
|
Tästähän minä tuolla jo koitin aiemminkin kirjoittaa, että radius arm/ jakarialustan suurimpia ongelmia on että se tykkää niiata jarruttaessa, ja mäkeä noustessa keventää keulaa.
3-linkki ja 4-linkki kun on suunniteltu oikein, niin se vähentää ko. (huonoa) ominaisuutta oleellisesti. Kuten jo mainitsinkin, niin XJ:ssäni oli ensin tehtaan 4-linkki, jonka vaihdoin jossain vaiheessa parempien joustojen toivossa - ja silloin autuaan tietämättömänä - pitkiin jakarivarsiin.
Kyllähän sitä joustoa tuli enemmän kuin Jeepin alkuperäisillä surkean lyhyillä nelilinkeillä, mutta kumarrus jarruttaessa ja keulan taipumus keventää reilusti jyrkissä nousuissa lisääntyi ihan tuntuvasti.
Lainaus:
Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
|
Tämä on kyllä erinomaisen hyvä pointti
Sen sijaan tuolle niiaus- ja kevennysherkkyydelle ei äkkipäätään voi tehdä mitään. Paitsi tietysti pikkuvinssi mikä on rungossa ja toinen pää akselissa, saa sitten vedettyä keulaa kasaan jyrkissä nousuissa