Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
Jos se 3-link edessä olisi riittävä, niin miksi autotehtaat ei sellaisia olisi käyttäneet. Ei kait ne turhaan rakenna 4-linkkinä jos vähempikin (halvempi) riittäisi.
|
4-linkki + panhard tehdaskuntoisessa autossa tarjoaa saman mitä 3-linkki + panhard, mutta 4-linkissä on yki varsi lisää antamassa "turvaa". Lisäksi 4-linkki voidaan rakentaa "heikommin", koska molemmin puolin akselia on ylätukivarret, jolloin yksittäinen varsi voi olla selvästi heikompi/ kevyempi ilman että akseli kiertyy väärään suuntaan.
Autossa miltä haetaan muutakin kuin tehdastekoisen auton 25cm joustovaroja alkaa myös 4-linkki + panhard kangertaa jossain vaiheessa vastaan, ja toisaalta se toinen ylätukivarsi on turha jos yksittäinen on riittävän järeä.
Alustageometrialtaan 4-linkki + panhard ja 3-linkki + panhard on identtiset, jos varsien kiinnityspaikat akselilla ja korissa on samat.
Lainaus:
Jos ajatus on tehdä niin, että jäykän akselin tuenta, jousitus yms otetaan jostain toisesta autosta, niin mitä tekemistä on takapään tuennalla etupään kanssa?
|
Akselimassat -> jos takatukivarisen kantavuus (ts. taka-akselimassa) riittää siihen että niitä voi käyttää edessä, ja pituudet on sellaiset että geometrian saa kohdalleen niin takatukivarsia voisi käyttää myös edessä.
Lainaus:
Yksittäinen osa, esimerkiksi jakaritukivarsi tai panhard on mitoitukseltaan yms lähes sama, mutta koko tuentasysteemi on tarkoitettu toimimaan ihan eri tavalla edessä ja takana. Ja jos tukivarsia asemoidaan ihan oman mielen mukaan, niin onko se enää esim trafin määräyksen mukaista..
|
No ei niitä varsia voikaan miten tahansa asemoida, sen takia on olemassa laskentaohjelmia että 3-linkki + panhard (tai 4-linkki + panahrd, toinen ylävarsi identtiselle paikalle vastakkaiselle puolelle) alustan saa toimivaksi.
On myös "double triangulated 4-link"- ohjelmia, joilla voidaan laskea nelilinkin toiminta missä ei ole panhardia (taakse ja/tai täyshydrauliseen ohjaukseen). Tällä voidaan myös laskea esim. Rangen/ Discoveryn, tai vaikkapa Jeep WJ:n tai KJ:n tyylisen alustan toiminta jossa ylätukivartena on kolmio (sehän on laskennallisesti nelilinkki, missä ylätukivarsien etupäiden väli on kavennettu nollaan).
Trafin määräysten mukaista se on, jos tukivarsien kiinnitykset on tehty asianmukaisesti, tukivarsien kantavuus riittää ko. akselimassalle, ja katsastuskonttori ne hyväksyy.