Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari
No ku noi varilokit pitäs perustuu nimenomaan pyörimiseroihin ni oudolt tuntus jos ei mitää vastusta tuu jyrkissä käännöksissä ? tiiä näistä, liene helpompi panna tojon alle lukkoakselit, tosin vieterialustan joustoilla pestään lukot 6-0
|
No kun ei varilokkien tai keskilukon gerotor- pumppu hitaissa jyrkissäkään käännöksissä kauheasti voi reagoida, koska pyörintänopeuserot on niin marginaalisen pienet eikä sitä kautta sitä gerotorin tuottamaa painettakaan kitkapakkojen yhteenpuristamiseksi kovin paljoa synny. Toki jos poljet kaasu pohjassa parkkiruutuun niin että kaikki etu- ja takatassut lyö tyhjää niin kai se aika jäykäksi menee. Varilokit ja 247:n vastaava reagoi kyllä pyörintänopeuseroihin nopeammin kuin esim. perinteinen visko, ja on myös toimiessaan viskoa tehokkaampi. Toisaalta rauhallisessa ajossa antaa pyöriä vapaammin kuin visko.
Jos taas mennään reilulla hapella, ja etupää ja/tai toisen puolen renkaat alkaa lyömään kunnolla tyhjää, niin pyörintänopeuserokin on suuri -> pumppu tuottaa suuremman paineen -> kitkapakat puristuu tiiviimmin yhteen. Noi varilok- akselithan nimenomaan vaatii esim. ristiriipunnassa aika määrätietoista kaasun käyttöä että ne toimii.
Jos koitat pintakaasulla ryömittää niin ei se auto mene viistosti ojan yli vaikka miten toivoisit. Tilanne on ihan sama kuin perinteisellä kitkalukolla kävisi - siinä ole ja pysyt.
Eli ei gerotorin ymppääminen kitkapakkaan kahden vetävän akselin väliin nyt ihan oikeasti muuta kitkalukkoa 100% kiinteäksi lukoksi vaikka miten toivoisi - ei vaikka polkisi Jeepillä kaasu pohjassa.