Tuosta tulee varmaan hyvä, mutta siinä saattaa mennä aikaa ja hermot.
Yksi tapa on katkaista ratin suojaputki alhaalta vaikka 50 mm alapäästä. Ratti, viiksikotelo ja tuki kojelaudasta irti. Sitten tehdään rattiakseliin holkki, jossa on reikä rattilukon kielelle. Rattiakselin ja suojaputken välissä on tilaa noin 3mm seinämänpaksuiselle holkille. Se kiinni rattiakseliin stop-ruuveilla eli kannattomilla teräväkärkisillä kuusiokantaruuveilla. Ratin suojaputkeen riittävä reikä rattilukon kielelle ja rattilukko kiinni suojaputkeen. Ratin suojaputken alapäähän holkki, joka tulee yli katkaisukohdan, ja sitten ratti ym. takaisin paikoilleen. Rattilukon ruuvien kannat voi vielä paklata, jotta se näyttää murtovarmemmalta katsastuksessa, ja lopuksi maali ratin suojaputkeen ja uuteen lukkoon, niin lopputulos on kuin tehtaassa tehty.
|