Minulla on pienempi teräsrunkoinen pariovi 3 metriä leveässä aukossa. Siinä on yläkarmin ja ovien välys n. 3.5mm. Kolmosen terä on väljä ja nelonen ei mene, kun poranterällä nyt kesällä tulkkaa rakoa. Talvella lumikuorma pääsee painamaan oven päällä olevaa palkkia hieman kaarelle ja se ottaa jossakin vaiheessa karmiin, jolloin oven ja karmin välys pienenee jonkin verran. Kannattaa varmaan varautua siihenkin painumaan, joko kiinnikkeet vähän lähemmäs ylänurkkia (ei ihan keskelle) tai sitten kelluva kiinnitys profiiliputken sisältä ruuvilla ylöspäin + villalla täytettyä rakoa palkin ja karmin väliin. Minulla taitaa olla sitä villarakoa ylhäällä liian vähän, kun palkki pääsee painamaan karmia aukon keskeltä.
Ovilehtien väli siinä keskellä on n. 10mm. Se keskivälys pitää olla riitävä, että lukkolaitteen kiinnityslaippa, toiseen oveen tuleva vastakappale ja pari milliä käyntivälystä niiden väliin mahtuu sinne ovien väliin. Liian iso se rako ei voi olla, että lukkolaitteen kielet (myös se pieni lirpake) ylettää vastakappaleeseen tarpeeksi.
Sisäpuolelta avattavan ovilehden sulkulaite minun ovessa on sellainen perinteinen kyläseppä-mallinen, eli pyöreästä raudasta hitsattu sulkusalpa. Ovessa on kiertyvä pystyakseli holkeissa ja akselin ylä- ja alapäässä on koukut. Kynnyksessä ja yläkarmissa on tapit, joista ne pystytangon päissä olevan koukut ottaa kiinni, kun akselia kiertää kahvalla.
Viimeksi muokannut JiiPee : 10.07.2016 08:15
|