Akseleilla ei oo lukkoja missään Rav4-mallissa. Rav4 kakkossukupolvessa (2001-2005) on keskellä viskotyyppinen kytkentä. Kolmossukupolvessa (2006-2012) on keskellä lamellikytkin, jonka voi lukita napilla, mutta lukitus aukeaa yli 40 km/h nopeuksissa, minkä jälkeen tietokone säätelee sitä kiinni ja auki tarpeen mukaan.
2006-2007-malleissa ei ole nappia luistoneston poiskytkennälle, 2008 facelift-mallista alkaen on nappi. 2006-2007-malleissa luistoneston saa pois "poljintanssilla" heti käynnistyksen jälkeen, 12 sekunnin aikana pitää tehdä seuraavaa: käsijarru päällä poljetaan 3 kertaa jarrua, jätetään pohjaan, vedetään kolme kertaa käsijarrua, jätetään päälle, vielä 3 kertaa jarrua. Onnistuneen toimenpiteen merkiksi syttyy mittaristoon luistonestovalo palamaan. Kokeiltu on ja toimii, pyörät luistavat eikä tietokone ala rajoittaa kierroksia.
Itellä myös 2006, ja toi neliveto ei oo paras jos ajaa mutaisilla tai sohjoisilla teillä kovaa vauhtia (yli 40 km/h), koska silloin tietokone välillä avaa ja sulkee nelivetokytkintä, jolloin se aina välillä luistaa. Kun ajaa muutaman kilometrin reippaasti liukkaissa olosuhteissa, kytkin alkaa selvästi haiskahtamaan. Siinä on kyllä olemassa lämpötila-anturi ja vikavalo syttyisi, jos lämpötila nousisi liikaa, joten kai pieni haju on sitten suunnitteluparametrien sisällä. Mutta vähän se hirvittää.
Kysyjälle suosittelen mahdollisimman vanhaa Rav4:sta. Ravien maastokelpoisuushan on jokaisen mallin myötä aina hiukkasen vähentynyt. Itsekin pähkäilin ostaessa 2006 ja 2003 mallin väliltä, olisi pitänyt valita se vanhempi, mutta en tiennyt silloin samaa mitä tiedän nyt tuosta nelivetojärjestelmästä.
Edit: lisäys:
https://www.youtube.com/watch?v=6SZc1Qe6ocA löytyy hyvä video eri Rav4-mallien nelivedon toiminnasta. Kakkosmalli paras. Videon kommenteista löytyy, että ykkösmallissa olisi ollut jopa luistonrajoitin-tasauspyörästöjä akseleilla. Mutta alkanee olla harvinainen jo se ykkösmalli.