Näytä yksittäinen viesti
Vanha 09.06.2016, 15:39
Aku Aku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 07.01.04
Sijainti: Kärkölä, Finland.
Perusasetus

Tuli sekaannuttua L200 2.5td ic:hen vuodelta 2002. Auto on ollut minulla nyt parisen kuukautta.

Alusta asti olen kummastellut auton nuhaisuutta/tukkoisuutta. Meinasin, ettei tämä mikään raketti varmaan kuulukaan olla, mutta asia on alkanut häiritä yhä enemmän. Tilannetta ei auta yhtään sekään, että auto painaa tyhjänä n. 2200 kg. Kun hankin auton, se kävi tutkimuksissa moottorin vikavalon syttymisen takia. Syy oli yliahdot. Vikavalo on itsellänikin syttynyt pari kertaa. Ei ollut kiva kun olin ohittamassa rekkaa ja yhtäkkiä tehot (nekin vähät) katosi ja vikavalo syttyi. Tuli pienoinen pikatilanne. Vikavalo kuitenkin sammuu kun sammuttaa auton ja odottelee hetken.

Tässähän on tuollainen alipaineella säätyvä turpo ilman varsinaista hukkaporttia. Irrottelin ja tarkistin alipainekellon ja sen, että turbossa oleva vipstaakkeli kääntyilee herkästi eikä jumittele. Sitten tulppasin EGR:n. Näiden jälkeen ei ole mennyt häiriöön.

Laitoin ahtopainemittarin. Aika alhaalta alkaa ahtaa ja suurimmillaan ahdot on vedätettäessä alle 3000 kierroksen n. 1,2bar. Kun kiihdytystä jatkaa pidemmälle niin jossain kohtaa paine alkaa laskea ja on jossain 4000 kierroksen kohdilla enää n. 0,7-0,8 bar. Eikä kiihdy. Tuntuu että jokin ahdistaa jossain. Ilmansuodatin on uusi, ei tule näkyvää savua ja moottori kuulostaa muutenkin aivan normaalilta.

Kuuluuko ahtopaineiden laskea jossain kohtaa jollain kierroksilla? Onko se ominaisuus?

Loppuuko vekottimelta ruoka yläkierroksilla?

Pakoputki tukossa?

Turbo paskana?

Tälläsiä tietokoneturboja...

Niin olisko jollain tälläseen vekottimeen ryhdikkäitä takajousia? Omista vissiin puuttuu pari lehteä.

Niin ja polttoainetta menee aika tarkkaan 12l/100 km ja se tuntuu paljolta. Kuis muilla?
Vastaa lainaten