Viestiketju: Miten kytketää
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 20.05.2016, 06:52
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.393
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
äkkiiseltän näyttäs tähteen kytketyltä.

Eiku kuvasta katsottuna ylimmät yhteen, keskimmäiset yhteen ja alimmat ruuvit keskenään yhteen. Tuossa on jo 2 ruskeeta hyppylankaa mitä voi hyödyntää. Sähkön syöttö niinkuin ennenkin.

Silloin kone on kolmioon kytketty. Ottaa sitten rajummin käynnistysvirtaa riippuen siitä miten paljon on vastusta käynnistyshetkellä akselissa.

Omalla vastuulla tietenkin.
Kilven mukaan olisi vain tähteen -moottori, eli siellä sisällä on kiinteä tähtikytkentä. Puuttuu kolmion jännitelukema. Jos kytkentä olisi tehty myös kolmioon muutettavaksi, olisi kolmiojännite kerrottu. Silloin kilvessä lukisi 380Y / 220D.

Jos nykyisen kytkennän voisikin jollakin keinolla jostakin muuttaa kolmioon, niin tuollaisilla arvoilla oleva moottori ei kuitenkaan taitaisi kauan kestää kolmiossa suoraan sähköverkkoon kytkettynä. Kilvestä näkyy, että moottori on mitoitettu 380V tähtikytkentään, jolloin yhden käämin yli vaikuttava jännite on 220V (nyt 230V, käämin pään ja tähtipisteen väli). Kolmioon kytkettynä sitä ajettaisiin 400V per käämi, eli n. 1.7-kertaisella jännitteellä (kolmen neliöjuuri).

Tallilla on parhaillaan yksi kompressorin 4kW moottori tutkittavana. Yksi käämi palanut poikki. Syyksi paljastui kytkentävirhe, eli juurikin tuollaisen 380Y-moottorin ajaminen ylijännitteellä kolmiossa (380D). Ilmeisesti moottori oli ollut käyttötarpeeseen nähden liian pieni ja oli puristettu lisää voimaa ylijännitettä käyttäen.

Porvoon Hilmalla hyvä kysymys nollasta.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten