Tulipa tuossa ohi mennen mittailtua latausjännitettä kun sattuin toisen auton kanssa yleismittari olemaan käsillä.
Pelkääjänpuoleisessa akussa täysi latausjännite eli sama kuin laturin perässä 14.4V ja kuskinpuoleisessa 12.2V
Tuotapa piti sitten hetki kummastella että mihin katoaa kuskinpuolen akusta ~2.2V
Plusnavassa oli runkoa vasten mitaten sama 14.4V.
En tiedä olenko ajanut koko omistusajan (~6kk) ilman kuskinpuolen akun latausta ja kun nämä tosiaan lähtee käsittämättömän pienellä starttauksella tulille niin virta on riittäny. Tiedä häntä...
Muutama mittaus ja osottautui ettei kuskinpuoleisen akun maajohto maadoitu ollenkaan auton koriin kun auto käy.
Lisää mittausta ja toteaminen että "salamaraudan" vapaa pultti yhdistyy akun maajohtoon kun startti ei ole päällä.
Eli siihen lisäsin johdon jonka liitin suoraan koriin niin johan löytyi molemmista akuista se 14.4V
Osaako kukaan sanoa onko tuossa alunperin joku maajohto?
Ilman tuota kuskinpuoleinen akku ei lataudu koskaan täyteen, eikä auton sähköt käytä kuskinpuoleista akkua muuten kuin startatessa.
Akulle menevästä miinusjohdosta lähtee joku ohut ~1.5mm3 paukkulanka joka painui auton omaan johtosatsiin. Se ei ole oikea maa kun siinä käy +12V kun startataan.