Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies
Tämä saattaa olla täysin hakuammuntaa, mutta jos nuo oireet vaikuttavat yhtään siltä että kytkimen nestepuolella on ilmaan, niin ainakin linja-auto-scanian kytkimen onnistuu ilmaamaan vain ylipaineella ja alakautta.
Toki siinä on letkua ja mutkaa useamman mannin verran, mutta se tosiaan menee juuri niin että vaikka näennäisesti toimii niin ei ole hyvä ellei jokaikistä ilmatippaa saa pois.
|
Nyt kun sataa on hyvä pohtia ratekijoita. Kun poljin tuntuu aivan normaalilta, siinä tuntuu selkeä 'ylimeno' ja työsylinteriltä lähtevä vipukin näyttäisi liikkuvan niin paljon että paineasetelma (Joka sekin todennäköisesti antaisi omanlaisensa äänen jos olisi rikki) aivan varmasti liikkuu keventämisen tai ainakin luistamisen edellyttämän määrän, täytyy kokeilla jos levy olisikin vain yksinkertaisesti jämähtänyt kiinni. Kokeilin kyllä että auto liikahtaa vaihde päällä käynnistäessä mutten jaksa muistaa poljinko kytkintä (kun se ei kerran toiminut)
Kytkin on niin olemattomalla käytöllä kun kyydissä on lähinnä polttoainetta ja lihaa ettei olisi mikään ihme.
Ihminen heittäytyy varsin mielikuvituksekkaaksi ja toiverikkaaksi keksiessään vaihtoehtoja laatikon irroittamiselle?

Toisaalta, nyt kun siinä ei ole mitään päällä, homma onnistuisi parin kuormaliinan varaan keventämällä ja jakolaatikolle menevän akselin irroittamalla.
Täytyypä testata miten Wurthin sininen tahmasprayvaseliini käyttäytyy kitkapinnalle päästessään. Ropasin talven jälkeen nihkeäksi äityneen startin auki ja siivosin kaiken 30tkm aikana (Startissa oli merkintä että kyseessä on Boschin kunnostettu varaosa..) kertyneet töhkät pois solenoidista. Ruiskin vaseliinia startin akselille niin ettei sitä tarvitse heti
kohta olla ottamassa pois. On kyllä ehkä vähän kaukaa haettua, etenkin kun paineasetelma on todennäköisesti sivusta umpinainen ja kehältä mahdollisesti lentävä rasva/tahma pyrkii koneen käynnistyessä linkoutumaan pois.
Startin fiksaaminen oli erittäin palkitseva operaatio. Appiukolla on veneessään Bedfordin suurin piirtein saman kokoinen diesel jonka startin kanssa on ollut työmaata. Puuveneessä tihkuu joskus vettä pilssiin ja on ehkä päässyt heittämään vauhtipyörällä vettä starttiin. Siihen on vaihdettu solenoideja, starttikin kokonaisuudessaan kerran ja aina on kova tohina päällä, semminkin kun appiukko on ns. vyö ja henkselit -tyyliin asiat varmistavaa tyyppiä. Ehdotin aikanaan että tsekataan solenoidi kun eivät ne ole mitään rakettitekniikkaa Englannissakaan noihin kehittäneet. Ei. Piti viedä autosähköspesialistille. No. Sain tähänkin ohjeet että pitäisi viedä ammattimiehelle. Ja vitut. Oma rauta, omat konstit. Mökki nurin, startti etupyörän päälle purkuun, ilmeinen vika , putsaten, öljyten, nippuun ja kone käyntiin.
Kun appiukkoa närästää joku asia se alkaa hääräämään ja pitämään sellaista ptyh-ptyh -sylkemisääntä niinkuin olisi ajanut moottoripyörällä suu auki mäkäräparveen. Operaatiossa meni niin naurettavan vähän aikaa ja malmi lähti kolisemaan niin naurettavan lyhyellä startilla että hymyni leveys näkyi todennäköisesti myös selkäpuolelle. Hyvin harva asia on yhtä nautinnollinen kuin päästä osoittamaan omalla kalustolla oman idean toimivuus sen jälkeen kun toinen on ylpeyttään kiistänyt idean toimivuuden ja estänyt kokeilun omalla kalustollaan. (Ja suora leikkaus siihen Kummelin 'EI PERKELE TARTTE AUTTAA!' -sketsiin..)
Veneen startin kanssa on todennäköisesti käynyt niin että solenoidit ovat jämähtäneet saatuaan suolavettä ja lopulta paistuneet kokonaan toimimattomiksi kun on yritetty startata vaikkei startti tekisi elettäkään toimiakseen.
-