Näytä yksittäinen viesti
  #815  
Vanha 14.05.2016, 07:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Halusin laatikon jäähdytyskiertoon termostaatin; lisäjäähdyttimen kanssa talviajossa kadulla/ maantiellä jäähdytystarvetta on reilusti liikaa, ja laatikolla kestäisi ikuisuus lämmetä käyttölämpöön jotta mm. ylivaihde ja muuntimen lukko kytkeytyy (laatikko pitää olla yli +10°C).
pelkällä orkkisjäähdytyksellä talvisin lootan lämmöt ei nouse kadulla/ maantiellä yli 50°C:n.

Termostaatiksi valikoitui Deralen 1/2" NPT- tuloilla ja lähdöillä oleva. Amerikkalaisittain 180°F (~80°C) kokonaan aukeava termostaatti on aika sopiva. Termarissa on kuitenkin jatkuva n.10% virtaus jäähdyttimillepäin, jotta ei pääse syntymään ilmataskuja. Derale ei ilmoita lämpötilaa missä termari alkaa aueta, mutta veikkaisin että jossain 60-70 asteen välillä. En jaksanut testata..




Sopiva paikka löytyi kuskin puolelta öljypohjan ja moottorikannakkeen välistä. Ylimääräistä tilaa jäi taas riittävät muutama milli kiinnikken tein itse, pieni 4mm paksu speiseri öljypohjan lipan väliin, ja 2mm levystä varsinainen kiinnike. Parilla öljypohjan pultilla kiinni, kestää hienosti.

Kuva on vähän tärähtänyt




Vaihdelaatikon kyljessä on alunperin adapterit millä originaali jäähdytinputket tulee kiinni. Vanhat kiinteät putket irti ja adapterit pois. Laatikon kierteet on 1/4" NPT, mihin saa taas hienosti 1/4" NPT -> AN -6 adapterit.
Chryslerin tämän sarjan laatikoissa (30/32RH, 42/44/46 RH/RE) on tyypillisenä vikana että laatikon kuori halkeaa jos menee käyttämään teflonnauhaa kierretiivisteenä, tai kiristää käikäleitä vähänkin liikaa.
Laitoin siis Loctiten kierreliimaa, ja pidin huolen että en varmasti kiristä adaptereita liikaa..

Etummainen (lähtö jäähdyttimelle):



Taaempi (paluu); tämä on se missä laatikon kuori halkeaa helpommin:





Tässä vaiheessa loppui 90° liittimet sekä aika - työt haittasi taas harrastusta ja duuni kutsui. Kävin ennen duunia vielä hakemassa muutaman 90° AN-6 liittimen lisää, niin saan (toivottavasti) viikonlopun aikana tehtyä hommat loppuun.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten