Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 07.02.2005, 21:29
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Samaa ilmiötä on täälläkin havaittu, kyse on ollut mm. siitä sokeripalan kokoisesta palikasta joka liikuttaa nelivetoa kytkevää tankoa. Aina joksikin aikaa keppi on hiljentynyt kun on paksulla vesivaseliinilla sen sokeripalan rasvannut.

Nyttemmin on kepistä tullut uudenlaisia ääniä, vikinää ja ininää mutta se johtuu ihan vain siitä että muutin jakolaatikon kepin liikerataa sopivalla 3 mm pellinpalalla sellaiseksi, että myös hitaan takavedon saa kytkettyä päälle. Sain sen kikkailtua niin että hitaalta takavedolta ei pääse hitaalle nelivedolle kuin kiertämällä vapaan ja pitkän alueen kautta (ettei mastossa hyppää neliveto pois päältä). Liikerata on siis leveän C-kirjaimen muotoinen aiemman L:n sijaan. Pientä sovittelua se vaati, ja aika tiukoille meni eli jäi metalli kaihertamaan metallia vasten dieselin tutinassa. No, pienet äänet kuuluvat asiaan.

Sellaisen harmillisen havainnon tein myös kun samaa vaivaa aikoinaan koetin parantaa, ettei tuossa minun vm. -83:ssa ollut enää sitä rasvanippaa, joka jonkun verran vanhemmista vaihdekepeistä löytyy. Rasvan tilalle olivat japanilaiset keksineet vain muovihelat. Pahin oli kuitenkin se muovinen sokeripala, tirisi aiemmin aivan valtoimenaan. En tiedä mitä nuo osat olisivat Toyotalla maksaneet, kun tuli näitä laatikkokauppoja tehtyä ja tuo taitaa jäädä ylimääräiseksi.

Yksi hyvä kikka mikä kannattaa tehdä, äänten pienentämiseksi ja käyttötuntuman parantamiseksi, on kiristää pultti joka pitelee pyhyen/vapaan/pitkän alueen asennon valitsinta jakolaatikon päällä (halkaistava malli). Se valitsinvivun kiinnitys näkyy kuluvan löysäksi vuosien saatossa, mutta onneksi kiristysvaraa on jätetty vielä muutamaksi kymmeneksi vuodeksi.

Vastaa lainaten