Eli kaukolämmöt lämmitykseen päälle 30.12.2015
Ja tänään kytketty pois päältä. 27.3.2016. Eli noin 3kk.
Talvikautena lämmitykseen käytetty energia kaukolämpöverkosta 1,905mwh.
Ja tästä eteenpäin vain apuna lämpimän käyttöveden lämmittämiseen.....
Aurinko paistaa......normi lämpötila auringon puolella +20oC ja nousee kokoajan 15min auringon paljastumisesta mitukalla 24oC....
Keräimissä jotain muuta.....Terminen kevät alkanut. 17:30 Ja vielä jokainen paneeli katolla antaa yli 20oC ulkolämpöpötilaa....Sisältä jotain muuta.....
Klo 18:15 lonkerotaivaalta näyttelee vielä noin 15oC lämpötiloja vapaasti kennoilta ulkoo.....ja sisältä jotain muuta.....
Ainoo huonopuoli.......Jos meinaa ottaa kaiken talteen loistavasta ulkoo niin pitää kärsii myös sisälämpötilan heittelyistä.......Jos ei oo käytettävissa mahdottoman suurta energia varastoo järkyttävän hyvällä eristyksellä........

Klo 18:15 sisällä 26.9oC asuin kerroksessa, tallissa 15oC.....Se kyllä tasaantuu illantullen.....Eli miettikää miten jakelette ja miten varastoitte energiaa.....

..... Ja jos on parempia vaihtoehtoja niin saa esittää.....Ja niistä otetaan neuvoksi.....Silti ei lämmin luita riko.....

Tärkeintä että tiedät missä on minkäkin verran energiaa ja kuinka sitä pystyt jakeleen.......Ja jos ei riitä niin avut käyttöön....
Näin keväällä ja syksyllä.....Se pitää laittaa sinne mistä häviöt on vahaisimmät......Eli sopivassa suhteessa lämpötilojen suhteen mitä tarvitaan.... Asuinkerroksessa ja harrestetiloissa. Eli betonilaattaan..... tai Erittäin hyvään massa varaajaan,maaperään tms.
Mä sijoitan 120m2X2X0.3m betonilaattoihin........ja loput massavaraajaan......
Ja mulle on ihan sama maksatko lämmityskuluistasi 3000€ vuoteen tai max. 800€....jokainen tehköön kuin parhaaksi näkee......Ja mihin on varaa....
Kakkosen säästö vuoteen tai enemmän on mun mielestä jo huomattava.......

Tänään ip ekaa kertaa rillit kuumaks ja läski käryyn.......Ja tottakai olutta kyytipojaks.....

Läski oli hyvää.....Ja olut vielä parempaa......
Silti vielä 21:30 ulkolämpötila +3oC.......
Miettikää miten kääntelette piirejänne auki ja kiinni..........
Eikä mee kauaa kun kaikki lähtee taas ilmaisexi.......

.........Tai kalliiisti rahalla......

Mun puolesta ihan sama mihin tunget.......
Ja pikku vinkki.....
Jos et ehdi reagoida niin ....
Energiayhtiöt myy väkisin voimaloista vapautettavan energian käyttäjille nostamalla tulolämpötilan tappiin......
Jolloin säätö todella tärkeetä. Ja vielä parempi kun ehdiit laittaa piirin kiinni ennen tätä jolloin kärsijät löytyy naapurustosta.