Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu
Eikö muut ole nähnyt tuollaista lukkoa? Ladassa tuollaisia vastaavia käytettiin aikoinaan, kun ei ollut kunnon lukkoja saatavilla....ainakin täälläpäin  Vieläpä osalla oli niin, että jouset korvattiin pulteilla ja sai tiukattua just niin kireäksi kun itse halusi...ja helposti. Idea taisi löytyä aikonaan tänne lakeuksille rantautuneista vfts ladoista....tiedä sitten oliko oikein tehtaan tekeleitä, vai eestin harjukek ralli tiimin tuotoksia.
90luvulla näitä liikkui jonkunverran sovellettuina milloin mihinkin, mutta oikeiden lukkojen vallankumouksessa katosi unholaan...
Mutta esim. mersun virityspaja Kleemann käyttää edelleen vastaavaa ja tommosen voi tosiaan hankkia heiltä vaikka siihen 300t€ ässään jos ei se jarruilla "lukottava" miellytä ;-) https://www.gmpperformance.com/index...ail&PID=149803
|
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.
Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.