Lainaus:
quote:
Mikä pirun idea on työntää kerran jo poltettua ilmaa takasin koneelle ja sitten väittää, että tämä on jotenki ympäristöystävällisempi?
|
Idea on muistaakseni ainakin dieselissä laskea palolämpötilaa sylinterissä ja sitä kautta vähentää typen oksidien syntymistä. Ahtamalla eli ilmaylimäärällä ja ruskutustekniikan parantamisella hoituu hiukkaspäästöjen vähentäminen.
Homma on toteutettu yleensä niin, että EGR aukeaa ja päästää pakokaasuja imupuolelle vain kun ajetaan tasakaasulla osateholla ja kun kone on lämmin. Venttiili on kiinni kylmäkäynnin aikana ja kaasua painettaessa sen pitäisi sulkeutua. Koska se putki tulee ahtimelta tai pakoputkesta, vaikuttaa pakopuolen vastapaine siihen, miten paljon tavaraa jaksetaan painaa ahtopainetta vastaan. Ilmaylimäärällä käyvän dieselin teho ei laske (kuin korkeintaan marginaalisesti) ja hiukkaspäästöt ei lisäänny EGR:n vuoksi, koska happea on osakaasulla ajettaessa kuitenkin tarpeeksi ruiskutetun polttoaineen polttamiseksi.
EGR lisää koneen nokisuutta ja kun öljy pesee sitä nokea sylintereistä mukaansa, on EGR:llä varustettujen nokivasaroiden moottoriöljyn laatuvaatimus yleensä korkeampi kuin ilman EGR:ää olevien - öljyn pitää pystyä pesemään ja sitomaan itseensä enemmän nokea kuin ennen ilman, että muut ominaisuudet heikkenevät.
Omassa ruohikkokiiturissa EGR on helppo kytkeä pois ottamalla yksi johtoliitin irti alipeine-magneettiventtiilistä, jolloin EGR-venttiiliä avaava alipainekello ei saa käyttövoimaa. Mitään kierrosten nousuherkkyyseroa ei perstuntumalla havaitse, olipa se kytketty tai irti. EGR sulkeutuu kyllä ihan heti, jos kaasua vähänkin painaa ja aukeaa, kun pumpun säätöakseli on ollut pari sekuntia samassa asennossa. Akselissa on potentiometri tms. anturi, joka kertoo älylaatikolle tapahtumista.
Täytynee jättää se venttiiliä ohjaava johto irti jos noin pahasti menee paikat tukkoon...